İmam-ı Azam’a göre Kütüb-ü Sitte’de Kur’an’a aykırı hadis var mıdır?
Süleymaniye Vakfı > Hadis > Yazılı Fetvalar > Zina Tarih: 05 Mart 2011  
Soru: “Bir Müslüman zina ederse imansız olarak zina eder. Yani o esnada imanı kendisinden alınır” mealindeki hadisi İmam-ı Azam Ebu Hanife “Kur’an’a aykırı” diyerek kabul etmiyormuş. Doğru mudur?
Cevap: 

Doğrudur. İmam-ı Azam Ebû Hanife, kendisine isnad edilen el-Âlim ve’l-Müteallim adlı eserinde Tirmizî ve Ebû Dâvûd’da geçen bu hadisi “Kur’an’a aykıdır” diyerek reddetmektedir. O eserin Türkçe tercümesinden ilgili bölümü aşağıya alıntılıyoruz. Okumanızı tavsiye ederiz:

Talebe (Ebû Mukâtil): “Mü’min zina edince, başından gömleğinin çıkarıldığı gibi, imanı da çıkarılır, sonra tevbe edince iman kendisine iade edilir.” (Ebû Dâvûd, Sünnet, 15; Tirmizî, İman, 11) hadisini rivayet eden kimseler için ne dersiniz? Eğer tasdik ederseniz Haricîlerin (Haricîler, ameli imanın bir parçası olarak düşünen, büyük günah işleyenin kâfir olduğunu iddia eden bir fırka) prensiplerini kabul etmiş olursunuz. Onların görüşlerinden şüphe ederseniz, Haricîlerin prensiplerinde de şüpheye düşmüş ve ifade ettiğiniz haktan rücû’ etmiş olursunuz. Eğer, râvilerin sözünü tekzip edecek olursanız, onlar da sizi Hz. Peygamber’in sözünü yalanlamış olmakla suçlarlar. Çünkü onlar, Hz. Peygamber’e ulaşıncaya kadar, bu hadisi muteber kişilerden nakletmişlerdir.

Âlim (Ebu Hanife): Tekzip etmek, ancak “Ben Hz. Peygamber’in sözünü yalanlıyorum,” diyen kimsenin yalanlamasıdır. Lâkin bir kimse “Ben Hz. Peygamber’in söylediği her şeye iman ederim, fakat o kötülük yapılmasını söylemedi, Kur’ân’a da muhalefet etmedi” derse, bu söz o kimsenin, Hz. Peygamber’i ve Kur’ân-ı Kerim’i tasdik etmesi; Allah’ın Resulünü, Kur’ân’a muhalefetten tenzih etmesidir. Eğer, Hz. Peygamber, Kur’ân’a muhalefet etse ve Allah için hak olmayan şeyleri kendiliğinden uydursa idi, Allah onun kudret ve kuvvetini alır, kalp damarını koparırdı. Nitekim bu husus Kur’ân’da şöyle belirtilir:

“Eğer peygamber söylemediklerimizi bize karşı, kendiliğinden uydurmuş olsa idi, elbette onu kuvvetle yakalar, sonra da kalp damarını koparıverirdik. Sizin hiçbiriniz de buna mâni olamazdı.” (Hâkka, 69/45-47)

Allah’ın peygamberi, Allah’ın kitabına muhalefet etmez, Allah’ın kitabına muhalefet eden kimse de Allah’ın peygamberi olamaz. Onların rivayet ettikleri bu haber Kur’ân’a muhaliftir. Çünkü Allah; Kur’ân-ı Kerîm’de “Zina eden kadın ve erkek..” (Nur, 24/2) ayetinde zâni ve zâniyeden iman vasfını nefyetmemiştir. Keza, “Sizden fuhşu irtikap edenlerin her ikisini de..” (Nisa, 4/16) ayetinde Allah “sizden” kaydı ile Yahudi ve Hıristiyanları değil, Müslümanları kastetmektedir. O halde Kur’ân-ı Kerim’in hilafına, Hz. Peygamber’den hadis nakleden herhangi bir kimseyi reddetmek, Hz. Peygamber’i reddetmek veya tekzip etmek demek değildir. Bilakis, Hz. Peygamber adına bâtılı rivayet eden kimseyi reddetmek demektir. İtham Hz. Peygamber’e değil, nakleden kimseye râcidir. Hz. Peygamber’in söylediğini duyduğumuz yahut duymadığımız her şey can, baş üstünedir. Biz onların hepsine iman ettik, onların Allah’ın Resulü’nün söylediği gibi olduğuna şehadet ederiz. Keza Hz. Peygamber’in, Allah’ın nehyettiği bir şeyi emretmediğine, Allah’ın kullarına ulaştırılmasını emrettiği bir şeye de mâni olmadığına şahitlik ederiz. O, hiçbir şeyi Allah’ın tavsif ettiğinden başka şekilde tavsif etmez. Yine şehadet ederiz ki O, bütün işlerde Allah’ın emrine muvafakat etmiş, hiçbir bid’at ortaya koymamıştır. Allah’ın söylemediği hiçbir şeyi de, Allah’a isnat etmemiştir. Bunun için Allah Teâlâ “Kim Resule itaat ederse, Allah’a itaat etmiş olur.” (Nisa, 4/80) buyurmaktadır. (İmam-ı Azam’ın Beş Eseri, Tercüme, Mustafa Öz, 2. Bs., İFAV Yayınları, İstanbul, 1992, “el-Âlim ve’l-Müteallim”, s: 24-25)

Facebook'ta PaylaşTwitter'da Paylaş
Kategorideki Diğer Fetvalar:
Sıra     Fetvaya ait soru Tarih    Okunma    
1 Bir kız ve erkeğin dudak dudağa gelmesinin hükmü nedir? 2009.10.15 360433
2 Ben bir kızı seviyorum ve onunla evlenmek istiyorum. Ancak bu kız geçmişte zina yapmış. Ama yaptığı bu işten dolayı pişman olmuş, tevbe etmiş. Şimdi İslami bir yaşantısı var. Geçmişte zina eden bir bayanla daha önce böyle bir günaha girmemiş bir erkeğin evlenmesinde bir mahzur var mı? Dorumun tersi de geçerli. Yani geçmişte zina yapmış bir erkekle hiç zina yapmamış bir bayan evlenebilir mi? Hayatında bir kez bile zina eden bir erkek veya bir kadın daha sonra tevbe etseler dahi ille de daha önce kendileri gibi zina etmiş biri ile mi evlenmek zorundalar? Nûr sûresinin 3. ayetinden bu mu anlaşılır? 2009.08.24 200738
3 Zina yapmadım ama başkalarına yaptığımı söylesem günahı var mıdır? 2009.08.24 31481
4 Evli olanların evlilik dışı ilişki kurması zinadır. Peki, evli olmayan bir erkeğin ya da kadının ilişkiye girmesi zina mı, yoksa günah mıdır? 2009.08.24 107062
5 Flört zina mıdır? El ele tutuşmak, beraber dolaşmak hangi kapsamda değerlendirilir? 2009.08.24 180342
6 Ben bekâr bir erkeğim, bir kız arkadaşım var. Onunla yakınlaşmamız oluyor ama ilişkiye girmiyoruz. Bu, zina olur mu? 2009.08.24 146925
7 Nisâ suresi 15. ayet kadın kadına sevicilik, 16. ayet de homoseksüelliğin cezası olamaz mı? 2009.08.24 35194
8 Kur'an ve sahih sünnete göre tecavüz eden kimseye nasıl bir ceza uygulanır? Yani zorla birisinin ırzına veya namusuna geçen kimseye İslam hukukunda hangi ceza uygulanır? 2015.03.06 90180
9 Bir erkeğin nikâhı altında olmayan bir kadınla ters ilişkiye girmesinin hükmü nedir? Bu davranış, fıkhen "zina" sayılır mı? 2009.08.24 104529
10 Bir erkek bayanı seviyorum diye bir yıl oyalıyor. Türlü türlü vaatlerle kadına her istediğini yaptırıyor. Sonra "sen kötü kadınsın" diye terk edip gidiyor. O erkek kadının günahına girmiyor mu? Bu kadınlarımızı kötü yola ve zora sokanlar bu gibi erkekler değil mi? Biz sadakatimizden ödün vermiyoruz, saygılı sadakatli oluyoruz. Fakat onlar işleri bitince bizi çöpe atar gibi atıyorlar. Hiç cezası yok mu bu işin? Ve günahı nedir? 2009.08.24 40800
11 Bekâr bir erkekle bekâr bir kızın evli olmadıkları halde aynı evde baş başa kalmaları günah mıdır? Ayrıca bu kişiler için bir başkasının bilerek ev teslim etmesinin hükmü nedir? 2012.02.22 49651
12 Televizyonlarda gördüğümüz bir babanın öz kızını taciz haberleri hakkında bazıları “Bir babanın nefsi, kendi çocuğuna uyanmaz. O adamın karısı çocuğu mutlaka başka bir adamdan meydana getirmiştir” diyorlar. Böyle bir düşünce doğru olabilir mi? 2012.11.12 31048
13 Nur suresi 2. ayetinde “zina eden erkek ve kadınlara 100 değnek vurulması” emrediliyor. Bu imgesel yani sembolik bir anlatım mıdır? Zina eden insanların cezasının Allah tarafından ahirette verilmesi daha doğru olmaz mıydı? 2012.11.27 31508
14 Evli bir insanın zina yapmasının dinimizdeki cezası taşlanarak ölüm, bunu biliyorum. Eğer bir erkek, karısının kendisini aldattığından yani zina yaptığından hiç şüphesiz bir şekilde eminse ne yapmalıdır? 2009.12.28 99574
15 Doğru Bildiğimiz Yanlışlar kitabınızın 294. sayfasında “Kur’an-ı Kerim’de 100 değnekten başka ceza yoktur” deniyor. Hâlbuki Kur’an-ı Kerim’de el kesme cezası da var. Bunu nasıl anlamak lazım? 2010.06.10 20995
16 Kız arkadaşımla evlenmeden ilişkiye girdik ve okullarımız bitince evlenmek istiyoruz. Yaptığımız yanlıştı ama her şey için artık çok geç. Ben onu seviyorum, o da beni seviyor. Evli gibi olsak ne değişir? İş işten geçmiş ne de olsa. İkimizin de daha 5 sene okulu var. Ailelerimiz duyarsa hiç iyi olmaz. Ne yapmalıyız? 2009.11.16 179948
17 Tecavüze uğrayan kıza günah yazılır mı? Bu durumda olan birinin ne yapması gerekir? 2010.10.12 66872
18 “Bir Müslüman zina ederse imansız olarak zina eder. Yani o esnada imanı kendisinden alınır” mealindeki hadisi İmam-ı Azam Ebu Hanife “Kur’an’a aykırı” diyerek kabul etmiyormuş. Doğru mudur? 2011.03.05 37208
19 İşlenen suçlarla ilgili İslam’ın getirmiş olduğu had cezalarını Türkiye gibi İslami esasların hâkim olmadığı ülkelerde işleyen bir kimse, cezasını çekmek istiyorsa ne yapmalı? Hırsızlık, zina, zina iftirası gibi suçları işleyip de cezasını bu dünyada çekmek isteyenler ne yapabilir? 2011.01.18 28255