Kur’an’ın “mübîn” olması ne anlama geliyor?
Süleymaniye Vakfı > Görüntülü Fetvalar > Kur'an Tarih: 08 Nisan 2013  
Soru: Birçok ayette "Kitâbun Mubîn" ifadesi geçiyor. Rabbimiz bununla ne kast ediyor?
Cevap: 
Facebook'ta PaylaşTwitter'da Paylaş
Kategorideki Diğer Fetvalar:
Sıra     Fetvaya ait soru Tarih    Okunma    
1 Maide Suresi 109. ayet, bizim durumlarımızın resullere bildirilmediğinin kesin delili midir? Yani Peygamberimiz şu anda bizim bütün amellerimizi görüyor mu? 2011.01.28 9370
2 Asr Suresi'ndeki "insan gerçekten zarar içindedir" ayetindeki "insan" kimdir? Buradaki "zarar"dan maksat nedir? 2010.05.15 5635
3 2010.10.26 13481
4 Bakara Suresinin 184. ve 185. ayetlerinde Allah "kim hasta ya da yolcu olursa tutamadığı günler sayısınca başka günlerde tutar" buyuruyor. Peş peşe iki ayette aynı cümleler var. Cenab-ı Hak gereksiz konuşmayacağına göre bunun sebebi nedir? 2011.02.25 8496
5 Kur'an-ı Kerim'in genelde mevlüt gibi yerlerde güzel sesle okunması Kur'an'ın musikiye çevrilmiş şekli olur mu? Hristiyanların kiliselerde koro halinde okudukları dua biçiminde Müslümanlar da tek kişilik musikiye çevirmiş olmuyorlar mı? Kur'an'da bunu yasaklayan bir ayet var mıdır? 2011.06.13 8889
6 Bakara sûresinin 212. ayetinde "Allah dilediğine hesapsız rızık verir." buyurulurken buradaki rızık boğazdan geçenler olarak mı anlaşılmalı, yoksa mal-mülk olarak mı? Bir de birey olarak mı toplum olarak mı? 2012.04.03 4935
7 Bakara 260. ayette kuşların parçaları mı, yoksa her kuş canlı olarak mı dağlara bırakılıyor? Bazı meallerde kuşların öldürülmediği yazıyor. Bu konuda bir açıklama yapar mısınız? 2012.12.24 6297
8 Bakara sûresi 286. ayette geçen "ısr" kelimesine ne anlam verilmelidir? 2013.09.10 3942
9 Bakara sûresinin 62. ayetini bugün itibarıyla nasıl anlamalıyız? 2014.02.06 5478
10 Beled suresinin 4. ayeti şu şekilde meallendiriliyor: "Şüphesiz ki biz insanı bir sıkıntı içinde yarattık." Buradaki sıkıntı kelimesi doğru mu tercüme ediliyor? Değilse ayetin doğru tercümesi nasıl olmalı? 2014.09.22 2861
11 İndirilen ayetlerle yaratılan ayetler arasında ilişki nasıl kurulur? 2015.02.23 1517
12 Tahrîm suresinin ilk ayetlerinin konusu olan Nebi aleyhisselamın Allah'ın kendisine helal kılıp onun haram kıldığı şey nedir? 2015.11.20 1306
13 A'râf sûresi 191-198. ayetlerde Allah'a eş koşulan varlıklar nelerdir? 2017.01.27 248
14 Yahudilerin kelimelesi tahrif ettiğini anlattınız. Bugün bazı İslami gruplar Kur'an'daki kelimelerin bazı lugavi anlamların, kök anlamları üzerinden Kur'an'a yeni yorumlar getiriyorlar. Mesela "salât aslında namaz değil; destektir!" gibi. Bu grupların Yahudilerden farkları var mı? 2016.01.21 876
15 Bakara sûresinin 76. ayetinde Tevrat'taki bilgilerin gizlenmesinden bahsediliyor. Mü'minlerin bu bilgileri delil olarak kullanması meselesini Bakara sûresinin 75-77. ayetleri bağlamında açıklar mısınız? 2010.05.22 5583
16 Âdetli kadınlar Kur'an okuyabilir, dua edebilirler mi? Hangi duaları edebilirler? 2010.01.16 26425
17 Biz Müslüman kardeşlerimize "Allah'ın kitabı Kur'an'ı okuyup anlamaya çalışın" dediğimizde bizlere "anlaşılmıyor" deniyor. Ve hemen örnekler verilerek bahaneler üretiliyor. Bunu nasıl aşabiliriz, nasıl cevap verebiliriz? 2011.02.28 4687
18 Meryem Suresi 45. ayette İbrahim aleyhisselamın: "Babacığım! Ben, sana Rahman'dan bir azap dokunmasından, böylece şeytanın dostu haline gelmenden korkuyorum" ifadesini açıklayabilir misiniz? İşlediğimiz günahların cezasını bu dünyada çektiğimiz zaman yani Allah'tan bir azap dokunduğunda şeytanın dostu mu olmuş oluyoruz? 2011.07.04 4053
19 Kur'an'ı anlamakla ilgili bir videonuzda "Kitap, yazılı bir şeye denir." demiştiniz. Peşinden de "Vahiy, kalbe yönelir." dediniz. Bu durumda "O kitabı indirdik." ayetini nasıl anlamalıyız? Yani vahiy gelirken mi yazıldı, yoksa Peygamberin kalbine mi yerleşti? 2012.04.12 4868
20 Günümüzde Allah'ın yarattığı ayetleri bilim adamları ortaya çıkarıyor. Ve bir mucize niteliğinde araştırmalar, ayetlerle birebir aynı, sizleri de destekler nitelikte. Peki, her zaman bilim ve Kur'an uyum içinde midir, yüzde yüz doğru denilen araştırmaları Kur'an'a onaylatmak doğru mudur? 2012.12.25 4258
21 Arapların anladığı şekilde ifade ettiğiniz "şey" kavramını anlamaya çalışırken bizim aklımızdan ve kalbimizden geçirdiklerimizin de "şey" olduğunu öğrendim. Bizim planladıklarımız böyle. Peki, Allah'ın planladıkları da "şey" kavramı içerisine girer mi? Yasin Suresi 82. ayet kapsamında açıklar mısınız? 2013.09.23 4182
22 Kur'an-ı Kerim'i ebced veya cifirle tefsir etmek doğru mudur? 2014.02.14 4272
23 Resûlullâh için Bakara 143. ayette geçen "şehîd" kelimesi "meşhûd" anlamına yani "örneğiniz olsun anlamına gelir" demiştiniz. Aynı kelime Mâide 117'de İsa aleyhisselam için de kullanılıyor: "Ben onlara şahittim." Buradaki "şehîd" kelimesine "örnek" manası vermediniz, "şahit" manası verdiniz. Aynı kelimeye niye farklı manalar verdiniz? 2014.10.13 2268
24 Furkan suresinin 30. ayetinde "(O gün) Elçi diyecek ki: Ya Rabbi! Benim kavmim bu Kur'an'ı kendilerinden uzak tuttular." Bu ayeti nasıl anlamalıyız? 2015.03.12 2078
25 Nisâ suresi 34. ayette geçen "kavvâm" ifadesini Muhammed Esed ve bazıları 'yönetici' olarak değil de 'gözetici' şeklinde meallendirmişler. Buna delil olarak da Nisâ suresinin 135 ve Mâide suresinin 8. ayetini delil getiriyorlar. Kur'an'ı Kur'an'dan anlamı metodunu da dikkate alırsak kavvâm kelimesine 'yönetirler' değil de 'gözetirler' anlamı vermek daha doğru olmaz mı? 2015.11.23 880
26 "Allah'a ve Resûlüne itaat edin" buyruğunda yer alan Resûl bugün için Kur'an ise o takdirde Allah'a nasıl itaat edeceğiz? 2017.02.09 322
27 Hucurat Suresinin ilk iki ayetini nasıl anlamamız gerekiyor? 2011.04.11 5058
28 Yunus Suresi 63. ayette "Allah'ın velilerine korku yok." deniyor. Korku yoksa "Öldükten sonra korku yok." anlamında mı kullanılmış, yoksa "Bu dünyada da tasasız, korkusuz olacaklar." anlamında mı? 2011.12.05 5319
29 Müzzemmil Suresinde Allah'ın bizlere gece kalkıp bir miktar Kur'an okumayı farz kıldığını anlıyoruz. Buradaki "kalk" emri, teheccüd namazındaki gibi "uykuyu bölüp de kalkmak" mıdır, yoksa işimizi bırakıp "Kur'an okumaya yönelmek" anlamında "kalk" mıdır? Yani gece girdiğinde uyumadan mesela yatsı namazından sonra Kur'an okusak bu farzı yerine getirmiş olur muyuz? 2010.11.08 6850
30 Bakara Suresinin 212. ayetinde "dünya hayatı, inkar edenler için süslendi" ifadesi kullanılıyor. Siz daha önce dünyanın da mü'minler için olduğunu söylemiştiniz. Halbuki bu ayette "dünya inkar edenler için bezendi" deniliyor. Açıklar mısınız? 2011.03.01 4057
31 Hocam, haklı olarak Kur’an'ı herkes açıklamamalı... Böyle olduğu zaman da bunu ahali yani avam öğrenmiyor. Kur'an'ı öğrenemediği için de bildiğini açıklayan kişiye güveniyor. Kur'an'dan kaçıp görmezden geliyor. Her şeyi, kendisine anlatan kişiye havale edip yaşamına devam ediyor. Böyle yaşayanların hükmü nedir? 2011.06.29 4361
32 Nahl suresinin 102. ayetinde "ruhu'l-kudüs" ibaresini Elmalılı Hamdi Yazır "Cebrail" diye açıklıyor, Muhammed Esed ise "ilhamdır" diyor. Hangisi doğru? 2012.04.09 7522
33 Huruf-u mukattaa ile ilgili olarak İbn Kesîr tefsirinde şöyle bir rivayet yer alıyor: Huruf-u mukattaaları -özellikle Elif Lâm Mîm'i- duyan bir grup Yahudi "Bu ümmetin ömrü 70 yıldır" demişler. Peygamberimiz de başka bir huruf-u mukattaa okuyup ümmetin bu kadar kısa ömürlü olmayacağını söylemiş. Bu rivayet sahih midir, zayıf mıdır, nasıl anlamak gerekir? 2013.01.10 6472
34 Müteşabih konusuna örnek gösterilen hurûf-u mukattaalar gibi "Allah'n eli", "Allah'ın yüzü" ifadelerini nasıl anlamamız gerekiyor? 2013.10.01 5007
35 En'âm suresinin 123. ayetini günümüz şartlarında nasıl yorumlarsınız? 2014.03.26 4098
36 Kur'an'ın Kur'an'la anlaşılmasına metoduna karşılık Kur'an'ı nüzul sırasına göre anlamaya çalışmayı değerlendirebilir misiniz? 2014.09.26 3082
37 Müddessir suresinin 31. ayeti nasıl anlaşılmalı? 2015.03.16 2195
38 Mevcut meallere bakan, Kur'an'ın aslında olmadığı halde sıkıntılı, çelişkili ayetleri okumuş oluyor. Dolayısıyla Kur'an'ın mucizevi özellikleri de kaybolmuş oluyor. Bu mealleri okuyan kişi sıkıntılı çeviriden ötürü sapması halinde sorumlu olur mu? 2015.12.07 999
39 "Kur'an'da her şeyin cevabı vardır" dediniz. Daha önce de bir dersinizde "sadece Kur'an'la dini yaşamaya kalkan Tarzan gibi olur" demiştiniz. Hâlâ aynı fikirde misiniz? 2017.02.13 340
40 Bakara sûresi 208. ayetin anlamını verebilir misiniz? Mevcut meallerde hem "İman edenler." diyor hem de "İslam'a girin." diyor. Bu meal doğru mu? Buradaki İslam, "barış" anlamında mı, yoksa başka bir anlamı mı var? 2012.02.28 5189
41 Ra'd Suresi 28. ayette "kalpler ancak Allah'ın zikri ile tatmin olur" buyuruluyor. Allah'ın zikri nedir, ne manaya gelir? 2010.06.29 6545
42 Dinle ilgili her şey Kur'an'da mevcuttur demek mümkün müdür? Mesela Cebrail aleyhisselam olmasaydı Peygamber Efendimiz namazın nasıl kılınacağını Kur'an'dan çıkarabilir miydi? 2010.11.27 5000
43 Eûzu besmele Kur'an okumaya başlarken uygulamamız gereken bir emir midir? İblis'ten de bizleri korur mu? 2011.04.02 10806
44 Hâ mîm ve Yâ sîn gibi ayetlerin anlamı nedir? Bu ayetler, tesbih edilir mi? 2011.09.14 10508
45 Nisa sûresi 119. ayeti nasıl anlamamız gerekiyor? 2012.04.18 6809
46 Âl-i İmrân sûresi 103 ve 104. ayetleri açıklar mısınız? 2013.01.14 6068
47 Âl-i İmrân sûresi 7. ayette geçen "te'vîl" kelimesi ne manaya gelir? Ve ayetlerin tevilini kimler bilebilir? 2013.10.03 4460
48 Yasin suresinin 18 ve 19. ayetlerinde bir "uğursuzluktan" bahsediliyor. Nedir bu uğursuzluk? 2014.04.03 4801
49 Tebük savaşına giderken Ced b. Kays, Resûlullâh'a: "Rumların sarışınları beni fitneye düşürür. İzin ver, ben savaşa gitmeyeyim" deyince Resûlullâh da ona izin vermiş. Ancak Tevbe suresinin 43. ayetinde: "Allah'a ve ahiret gününe iman edenler mallarıyla ve canlarıyla cihad etmekten geri kalmak için senden istemezler!" buyurulduktan sonra 49. ayette de şöyle buyurulmuş: "Bana izin ver, beni fitneye düşürme diyenler de var. Bilesiniz ki onlar böyle diyerek fitnenin ta içine düşmüşlerdir. Şüphesiz ki cehennem kafirleri elbette kuşatacaktır." Bu olayda Ced b. Kays'ın izin isteme hareketi İblis'in isyan davranışıyla bir tutulup "Şüphesiz ki cehennem kafirleri elbette kuşatacaktır." buyurulmak suretiyle kafirlikle nitelenmesine mi sebep olmuştur? 2014.10.24 3181
50 Nisâ sûresi 3. ayette kadınları ifade etmek için niye mâ edatı kullanılmış? 2015.03.19 1585
51 Ehli kitaba tahrif söylemi ile değil de tasdik söylemi ile yaklaşmamızı söylediniz. Ancak Tevrat'ın içerisinde Kur'an'a yüzde yüz aykırı bölümler var. Bunların tahrif edildiği veya sonradan eklendiği çok açık. Bunları ne yapacağız? 2016.01.22 938
52 Kehf sûresi 48. ayette "Andolsun ki siz bize ilk yarattığımız gibi geldiniz" buyuruluyor. Bu ayeti nasıl anlamak lazım? 2017.03.07 190
53 Fethullah Gülen, geçenlerde internete düşen bir videosunda "Kur'an Müslümanlığı sapıklığı diye bir şey çıkmış" diyor. Bunun hakkında neler söylersiniz? 2013.03.19 12796
54 Bazı çevreler Ahzab Suresinin 56. ayetini farklı yorumluyorlar. Bu ayeti nasıl anlamak gerekir? "Şüphesiz Allah ve melekleri peygamberi destekliyorlar, ona yardım ediyorlar, onun için gerekeni yapıyorlar. Ey müminler siz de ona destek olun, ona yardım edin, onun için gerekeni yapın. Ve onun güvenliğini tam bir güvenle sağlayın." 2010.07.07 8723
55 Çocukların emzirilmesi ile ilgili iki ayet var: Ahkaf Suresi 15. ayette 30 aydan bahsediliyor. Lokman suresi 14. ayette de "sütten kesilmesi 2 yıl içinde olur" deniliyor. Birinde 24 ay, diğerinde 30 ay... Bu iki ayeti birlikte değerlendirir misiniz? 2010.12.01 21201
56 Peygamber Efendimiz zamanında uygulanan bazı hükümlerin günümüzde uygulanamayacağını, onların o zaman için geçerli olduğunu söylemek ne kadar doğrudur? 2011.04.04 5872
57 Enfâl suresi 48. ayette şeytan "Ben, sizin göremediklerinizi görüyorum." diyor. Bu ayete göre insanların göremeyip de şeytanın gördüğü şey nedir? 2011.09.16 7735
58 Bakara 217. ayetin sonunda "fîhâ hâlidûn فيها خالدون" diye bir ibare var. Rağıb el-İsfahânî'nin Müfredat'ında hulûd خلود kelimesi, 'uzun bir süre beklemek' olarak tercüme edilmiş, sonsuzluk anlamında kullanılmamış. Bu kelimenin tam anlamı nedir? Müterâdiflerleri, başka anlamları var mıdır? 2012.05.25 7377
59 Allah Teala'nın, sonradan kesip parçalayacağı kuşlar için Hz. İbrahim'e "Onları kendine alıştır" buyurmasının sebebi ne olabilir? 2013.01.22 6286
60 Yusuf suresi 6 ve 101. ayetlerde "te'vîlü'l-ehâdîs" kelimesi geçmektedir. Bunlarla birlikte tevil kelimesini yeniden değerlendirir misiniz? Bu ayetlerin günümüze yansıması nasıl olmalı? 2013.10.22 3600
61 Kur'an-ı Kerim'i Fatiha suresinden başlayıp Nâs suresine kadar mealinden okumak yararlı olur mu? Böyle bir niyetim olduğunu söyleyince "Yeterince bilgin olmadan okuman yanlış olabilir!" şeklinde tepkiler aldım. 2014.04.11 4823
62 Vahiy, ilham şeklinde alınır dediniz. Peki, bu durumda kişinin veya peygamberin, kendisinden başkasının anlaması mümkün olmamalı. Çünkü onun dıştan görülebilecek bir belirtisi olsa (titreme, terleme vs. gibi) o zaman bunu müşriklerin de görmesi gerekmez miydi? Yoksa bize öğretilen vahyin geliş şekilleri de mi yanlış? 2014.10.27 2470
63 Nisâ sûresinin 127. ayetinde sözü edilen yetim kızlar, dul kadınlarla evlilik yapanların kızları mı, yoksa Nisâ sûresinin 3. ve devamındaki ayetlerde kast edilen kızlar mı? 2015.03.30 1339
64 Bakara suresi 58-59. ayetlerle A'râf suresi 161-162. ayetler Yahudilerle ilgili olarak aynı şekilde geçiyor. Burada Yahudilerin hangi şehre ve niçin secde ederek girmeleri emrediliyor? Secdeden kastedilen nedir? 2016.01.13 611
65 Bakara sûresinin 148. ayeti şöyle: "Herkesin bir hedefi olur ve ona yönelir. Siz, hayırda yarışın. Nerede olursanız olun, Allah sizi bir araya getirecektir. Her şeye bir ölçü koyan Allah'tır." Allah sevdiği kullarını dünya hayatında bir araya getirir diye meşhur bir söz var. Ayette yer alan "Allah sizi bir araya getirecektir" ifadesi bundan mı bahsediyor? 2017.03.09 179
66 Zina konusunda neden iki ayrı ayet var? Allah Teala geleceği bilmiyor muydu ki "Allah size bir yol açıncaya kadar..." (Nisa, 4/15) diyor? Bir de neden iki kadının şahitliği bir erkeğinkine bedeldir? 2010.11.24 14745
67 Zuhruf Suresi 61. ayette İsa aleyhisselam mı kastediliyor? 2010.07.15 7309
68 Kur’an’ı okumak sünnet; ama dinlemek farzdır deniliyor, doğru mu? 2014.12.26 3210
69 Kur'an-ı Kerim'i Türkçe meali ile okumak doğru mudur? Yoksa Arapçasını okumak mı farzdır? 2011.04.05 12713
70 Madem Meryem suresi 72. ayete göre cennete girip çıkmak var, peki, Bakara 80 ve 81. ayetleri nasıl anlayacağız? 2011.11.21 8978
71 İsra Suresi 23-38. ayetler arasında Allah Teala, birtakım emir ve yasaklarda bulunduktan sonra 39. ayette "Bunlar, Rabbinin sana vahyettiği bazı hikmetlerdir." buyurmuştur. Siz son zamanlarda hikmetin hadisler olduğunu söylüyorsunuz. O zaman bu ayetleri açıklar mısınız? 2012.05.16 5672
72 Besmelede geçen Rahmân ve Rahîm kelimelerinden Rahmân'ı "Allah'ın dünyada kullarına rızık verme ve ikramda bulunması" Rahîm'i ise "Allah'ın ahirette sadece mü'min kullarına ikramı ve mağfireti" olarak biliyorduk. Sizin açıklamalarınız ise daha farklı. Bu farkı izah eder misiniz? 2013.01.29 6529
73 Bakara sûresi 261. ayet: "Allah dilediğine kat kat verir" şeklinde meallendirilmiş. Bu ayeti nasıl anlamalıyız? 2013.10.24 5397
74 "Bize sadece Kur'an yeter" diyenler Nisâ sûresi 113. ayette Peygamberimize verildiği bildirilen hikmeti reddetmiş olmuyorlar mı? Böyle bir durum onların imanlarında bir sorun teşkil eder mi? 2014.04.21 5015
75 Şûrâ suresinin 23. ayetine Risale-i Nur'da şu şekilde mana verilmiş: "De ki: Vazifem karşılığında sizden bir ücret istemiyorum. Sizden istediğim, ancak akrabaya sevgi ve ehli beytime muhabebettir. " Meal bu haliyle doğru mu? 2014.11.03 3374
76 "Nikah çağından evvel yetimin malı kendisine verilmez" dediniz. Nisa suresi 5. ayetinden nikah çağından önce rüşt görülürse mallarının kendilerine verileceği anlamı çıkmıyor mu? 2015.03.23 1890
77 Mümtahine sûresinin 12. ayetindeki "fî ma'rûfin" kelimesini ben şöyle anlıyorum: Peygamberimizin bütün buyruklarına uyulması gerektiğini, "bazı buyruklarına uyup bazılarına uymam" şeklinde bir biatın olmayacağı bildiriliyor. Mesela biat eden bir bayan "Yalan söylemem; ama gıybetten vazgeçemem" diyemez. Yoksa Peygamber bir münkeri emrederse ona uymayın manası çıkmaz, bu yanlış olur. 2016.02.19 755
78 Kur'an meallerinde yapılan hataların başlıcaları nelerdir? Farklı inanışlara sahip kardeşlerimize Kur'an'ın önemini anlatırken ne tür bir metodoloji üzerinden gitmemiz gerekir? 2016.01.26 1022
79 Nisa sûresinin 78. ayetine "onlara bir iyilik gelirse bu, Allah'tandır derler. Onlara bir kötülük gelirse bu, senin yüzündendir derler. De ki hepsi Allah'tandır." diye meal veriliyor. Aynı sûrenin 79. ayetine ise "sana ne iyilik gelirse Allah'tandır. Sana ne kötülük gelirse kendindendir" şeklinde meal veriliyor. Bu iki ayeti nasıl anlamalıyız? 2010.08.18 11148
80 Vakıa Suresi için "bereket suresi", "günde şu kadar kez okunursa zengin olunur, bereket getirir" deniyor. Doğru mudur? 2010.12.17 12859
81 Vakıa Suresi 79. ayette "Kur'an'a sadece temizlenenler dokunabilir" ibaresi var. Bunu açıklar mısınız? Temizlenmek ne demektir? Abdest almak anlamına mı gelir? Boy abdestsiz bir şekilde Kur'an'a dokunulabilir mi? Namaz abdesti olmayan biri Kur'an'a dokunabilir mi? 2011.04.15 26973
82 "Kur'an'ı, Kur'an'ın kendisi açıklar." diyorsunuz hocam. Peki, biz çalışmalarımızda, ayetleri okuduğumuzda onu açıklayan ayeti nasıl ve hangi metodla bulabiliriz? 2011.11.11 5257
83 Bakara 217. ayette geçen "Fitne adam öldürmekten de büyük bir günahtır" ile ne kastedildiğini anlayamadım. Bunu bize açıklar mısınız? 2012.04.24 5029
84 En'âm suresi 148 ve 149. ayetlerde "Şâe" fiiline hangi manayı verirsek verelim yine de problemli bir durum ortaya çıkmıyor mu? Çünkü kâfirler "Allah şey etseydi kâfir olmazdık" diyorlar. Onların yalan söylediğini söyleyen Allah ise "Allah şey etseydi hepinizi hidayete erdirirdi" diyor. Dolayısıyla cümleler aynı kapıya varıyor. Bu durumda kâfirlerin söylediği yanlış değilmiş gibi bir sonuç ortaya çıkmıyor mu? 2013.02.18 5398
85 Hicr suresinin 1. ayetinde "Bu, hem Kitabın hem de Kur'an'ın ayetleridir" buyuruluyor. Burada Kitap ile Kur'an'ın farkı nedir? 2013.10.31 3663
86 İsrâ suresinin 78. ayetinde geçen "Kur'an" kelimesi, çoğu mealde "sabah namazı" olarak tercüme ediliyor. Bunun doğrusu nedir? 2014.04.22 4622
87 Peygamberimize söylenen "Oku" emri ile gerçekten okuma fiili mi, yoksa dünyada Allah'ın yarattıklarına bakarak "Allah'ın büyüklüğünü okuma" fiili mi kast edilmiştir? 2014.11.04 3243
88 En'âm suresinin 151. ayetinde: "Fakirlik korkusu ile çocuklarınızı öldürmeyin. Sizin de onların rızkınızı biz veririz" buyuruluyor. Bakara suresinin 155. ayetinde ise sizi açlıkla deneriz deniyor. Bu ayetler arasında bir tezat var mıdır? 2015.03.23 1566
89 Bakara sûresi 285. ayette "Allah'ın elçilerinden hiçbiri arasında ayrım yapmayız" buyuruluyor. Bunu nebîlerin arasında ayrım yapabiliriz gibi mi anlayacağız; yoksa ayette geçen elçilerle kitaplar mı kast edilmiştir? 2016.05.25 603
90 İbn Teymiye "mecaz yalanın diğer adıdır" demiş. Sizce Kur'an'da mecaz var mı? 2010.01.13 8087
91 Bakara sûresi 54. ayette geçen “tevbe edin ve nefislerinizi öldürün” ifadesini nasıl anlamalıyız? 2010.08.05 5156
92 Yunus Suresinin 92. ayetinin mealini yapar mısınız? 2010.12.18 4534
93 Hikmet nedir? Peygamberlerin dışında diğer insanlara da verilir mi? Bakara Suresinin 269. ayetini dikkate alarak cevaplar mısınız? 2011.04.21 4934
94 Hocam, Allah şu an hatırıma gelmeyen bazı ayetlerde Kur'an'ı herkesin anlayabileceğini, hatta anlamamız için kolaylaştırdığını söylüyor. Siz ise anlayabileceğimizi; fakat hüküm vermemiz için "bilenler topluluğu" ile okunulması gerektiğini ve bazı kelimeler üzerinde bile 4-5 sene durduğunuzu söylüyorsunuz. Ben Arapça bilmeyen birisi olarak Arapça bilen birisinin çevirisini yaptığı Kur'an'ı okuyorum ve anladıklarımla hayatımda yaptıklarıma bir hüküm koyuyorum ve bu hükme uyuyorum. Dediğim gibi ben Arapça bilmiyorum. Bunu yazan adamın yazdıklarına nasıl güveneceğim ve bunu nasıl anlayacağım? Ve ben kendi anladıklarımla hüküm koyamayacaksam bir konu üzerinde, neden okuyayım ki Kur'an'ı? 2011.11.28 6190
95 En'am suresi 38. ayetin meali için bütün meallere bakıyorum. Oralarda diyorlar ki: "Hayvanlar da sizin gibi birer topluluktur." Oysa buradaki "hayvanlar" kelimesi "yaratık" şeklinde tercüme edilmeli değil mi? 2012.04.26 9598
96 Hadîd suresinin 23. ayetini okuyan bir kişi "Nasılsa iş, olacağına varır!" anlayışı ile bir önceki/22. ayeti anlıyor. Bu iki ayeti birlikte izah eder misiniz? 2013.02.22 11278
97 Enfâl sûresi 66 ve Bakara sûresi 249. ayette geçen sabrı açıklar mısınız? Küçük bir topluluk nasıl ve ne şekil sabrettiler de büyük bir orduyu Allah'ın izniyle yendiler? Buradaki sabır, nasıl bir sabır? 2013.11.04 4182
98 Hac suresinin 15. ayetini okuduğum meallerde yüreğime sinen hiçbir şey olmadı. Bu ayeti kısaca açıklar mısınız? 2014.05.06 5051
99 Bakara suresinin 7. ayetine "Allah onların sanki kalplerini mühürlemiş..." şeklinde bir anlam vermiştiniz. Fakat Kehf suresi 57. ayete meal verirken "sanki" kelimesini kullanmadınız. Bu iki ayet arasında bir fark mı var? 2014.11.25 2554
100 Tevbe suresinin 24. ayeti neyi ifade etmektedir? 2015.03.31 1609