Bazı ayetlerde Allah Teâlâ neden kendisinden “Biz” diye bahsediyor?
Süleymaniye Vakfı > Görüntülü Fetvalar > Kur'an Tarih: 28 Haziran 2012  
Soru: Bazı ayetlerde Allah neden kendisinden "Biz" diye bahsediyor?
Cevap: 
Facebook'ta PaylaşTwitter'da Paylaş
Kategorideki Diğer Fetvalar:
Sıra     Fetvaya ait soru Tarih    Okunma    
1 Ankebût sûresi 45. ayette geçen "Zikrullâh" nedir, bunu anlatır mısınız? Buradaki zikir, Kur'an anlamında mı yoksa Allah'ı zikretme anlamında mı kullanılıyor? Bu bağlamda "Allah'ın zikri en büyüktür" ayetini açıklar mısınız? Buradaki zikir, namazdan da mı büyük? 2014.01.21 4941
2 Nisâ suresi 78. ayette "İyilik ve kötülüğün/hayır ve şerrin hepsi Allah'tandır", 79. ayette ise "İyilik Allah'tan, kötülük sendendir" buyurulmuş.Bu iki ayeti açıklar mısınız? 2014.05.26 4243
3 Kur'an okumadan önce Nahl sûresinin 98. ayetinin gereği olarak eûzu besmele çekiyoruz. Madem istiâze bu ayete göre farz, niçin Fatiha'da birinci ayet değil? Veya nüzul sırası icabı Alak sûresinin başında yer almıyor? 2014.12.03 2555
4 Fâtır suresinin 32. ayetinde "kendisine yazık eden", "orta yol takip eden" ve "hayırda yarışan" olmak üzere üç ayrı sınıftan bahsediliyor. Bu üç ayrı sınıfın oluşmasında bu kişilerin Kitaba karşı tavırları mı etkilidir? 2015.04.24 1201
5 Birkaç hafta önce düzenlediğiniz bir Cumartesi dersinde işlediğiniz Nisâ sûresi 34. ayeti kısaca anlatır mısınız? 2016.11.04 436
6 Kur'an-ı Kerim'de kendilerinden "şehid" olarak bahsedilenler kimlerdir? Kur'an kimlere şehid diyor? 2010.01.21 5425
7 Kur'an eğitiminde dudak talimi hususunda görüşleriniz nedir? Bu gibi dersler zorunlu mudur? 2010.09.21 7656
8 Kur'an meallerinde bu kadar yanlışlar varken biz nasıl doğruları bulacağız? Mealleri beğenmiyorsunuz. Meal yazmayı düşünüyor musunuz? 2011.01.11 10202
9 Müzzemmil suresinde belirtilen gece kalkıp Kur'an okuma emrinin gece namazı ile ilgili olmadığını söylediniz. Bunu biraz daha açar mısınız? 2011.06.03 5090
10 Surelerde geçen "De ki" ifadelerini namaz esnasında kullanmak ne kadar doğru? Namaz ve zikirde bunları kullanmamakta bir sakınca olur mu? 2012.02.08 4440
11 Âl-i İmrân suresi 4 ve Furkân suresinin 1. ayetinde geçen "furkan" ayrıca indirilmiş bir kitap mıdır? 2012.06.08 12722
12 Birçok ayette "Kitâbun Mubîn" ifadesi geçiyor. Rabbimiz bununla ne kast ediyor? 2013.04.08 5794
13 Tevbe suresinin 126. ayeti kafirlerle mi ilgili? O ayette belirtilen yılda iki defa imtihan edilmek ne anlama geliyor? Bizler de her yıl bir-iki kere mi imtihan ediliyoruz? 2013.12.23 4468
14 Nisâ suresinin 41. ayetinde "Her ümmetten bir şahit getirdiğimiz ve seni de onların üzerine şahit kıldığımızda..." buyuruluyor. Önceki ümmetlerden haberdar olunmadan onlar hakkında nasıl şahitlik edilecektir? Burada bir tercüme hatası olabilir mi? 2014.05.27 3304
15 Müzzemmil suresi nazil olduğunda Kur'an'ın ne kadarı tamamlanmıştı? "Oku" denecek kadar bir Kur'an var mıydı? 2015.02.18 1569
16 Rahman suresinde yer alan "O size Kur'an'ı öğretti" ayetini nasıl anlamamız gerekir? 2015.05.08 1301
17 Yurttaki bir arkadaşım Kur'an'da 19 ile alakalı bir mucize olduğunu ve 2 ayetin Kur'an'a sonradan eklendiğini (!) iddia ediyor. Bu konu hakkında ne dersiniz? 2016.11.24 414
18 Kur'an-ı Kerim'de mecaz olup olmadığına dair biraz daha bilgi verir misiniz? 2010.02.01 4707
19 Bakara sûresinin 11. ayetinden ben şahsen Amerika'nın İrak'ı, Afganistan'ı demokrasi getirme vaadiyle işgal etmesini anlıyorum. Doğru bir tespit olur mu? 2010.09.23 5673
20 Felak Suresinde büyü yapıp düğümlere üfleyenlerden bahsediliyor. Bunu nasıl anlamalıyız? 2011.01.13 7513
21 En'âm Suresi 163. ayette Peygamberimize "ben Müslümanların ilkiyim" demesi emrediliyor. Ama Hac Suresi 78. ayete göre hem bize hem de bizden öncekilere "Müslüman" adı verilmiştir. Ayrıca Âl-i İmrân Suresi 52. ayette Havariler, İsa aleyhisselama "şahit ol ki bizler Müslümanlarız" diyor. Buna göre Müslümanların ilki, ilk iman eden Adem aleyhisselam olmaz mı? 2011.05.12 6395
22 Öyle bir dönem geçiriyoruz ki insanlar senelerdir ellerinde tuttukları kitaplarını kaybettiklerini farkedip ona sıkıca sarılmak istiyorlar. Ben ve bütün arkadaşlarım böyle bir durumda insanların inandıkları değerleri içinde bulunduran kitabını öğrenmesi için elimizden gelen gayreti göstermeye çalışıyoruz. Ama genel olarak farklı sorunlarla da karşılaşıyoruz. İlk olarak Türkiye'de bir meal okuma kültürünün olmamasından dolayı zorluk çekiyoruz. Sizin sohbetlerinizi bu konularda çok dikkatli olarak dinledik ve üzerinde düşünüyoruz. “Kur’an’ı bir bahçeye” benzetme örneğinize kadar her şeyi anlamaya çalışıyoruz. Genel olarak sohbetlerinizde “Mealden hüküm çıkmaz.” cümlesini kullanıyorsunuz. Ve bu, halk arasında tam olarak anlaşılamıyor. Ben bugüne kadar meal okumanın usulünü, kaidelerini, meal okuyucusunun nelere dikkat etmesi gerektiğini, bilgi sınırlarının ne olabileceğini, mealden nasıl faydalanabileceğini anlatan bir kitaba rastlamadım. Sonra Kur’an mealinden hüküm çıkarmanın tam olarak ne anlama geldiğini anlayamıyoruz. Ders ya da öğüt almak, hüküm çıkarmak mıdır? Mesela biz Musa’nın Firavun'a karşı duruşunu ve Musa'ya yardımından yola çıkarak “Allah hakkı söyleyenleri ve ona inananları destekler.” dersek ve Musa'nın anlattıldığı kıssanın ayetlerini delil verisek Kur’an dan hüküm çıkarmış mı oluyoruz? Ya da mahşer yerinde kimsenin kimseye faydası olmaz derken “Yakınlarınız ve çocuklarınız size asla fayda vermeyecektir. Kıyamet günü Allah aranızı ayıracaktır. Allah, yaptıklarınızı hakkıyla görendir." ayetini delil göstermek ya da peygamberin de yediğini, içtiğini, bizim gibi insan olduğunu ayet meallerinden yola çıkarak söylemek hüküm çıkarmak mıdır? 2012.01.30 5487
23 Bazı ayetlerde Allah neden kendisinden "Biz" diye bahsediyor? 2012.06.28 9287
24 Madem ki Kur'an'ın belagatı mucizevi bir şekilde inmiş, bu sağa sola anlam kaymaları neden oluyor? Ben üç dil biliyorum; ama bildiğim dilde okuduğum her şeyi rahatça anlayabliyorum. Bu nasıl bir dildir ki anlamlar her yöne hatta tam aksi yöne çekilebiliyor? Sorun nedir? 2013.04.11 5934
25 Haşr suresinin 22. ayetinde şöyle buyuruluyor: "O öyle bir Allah ki O'ndan başka ilah yok. O, gaybı da bilir, hazır olanı da. O, Rahmân ve Rahîmdir." Buradaki "gaybı da bilir, hazır olanı da" cümlesini nasıl anlamamız lazım? 2013.12.31 4280
26 Kur'an'ın "hatim" denilen kültürü ne zamandan beri vardır? Bu konuda herhangi bir ayet veya hadis var mıdır? 2014.06.06 5725
27 Allah Teala Kur'an-ı Kerim'i "bilen bir topluluk" için açıkladığını söylüyor. Ama Kur'an'ı her düzeydeki anlayacağını ve uygulayacağını söylüyoruz. Burada bir çelişki yok mu? 2015.01.27 1451
28 "Çoğaltma yarışı sizi oyaladı; kabirlere kadar gittiniz." Bu ayetteki "kabirlere kadar gittiniz" ifadesi "ölene kadar" anlamında mı, yoksa "kabirlerden medet ummaya, destur almaya kadar gittiniz" anlamında mı? 2015.06.17 2694
29 Ayetlerin nüzul sebebi var demek, o olay olmasaydı ilgili ayetler olmazdı anlamına gelmez mi? Allah, insanları iradeleri sonucu oluşan olaylara göre imtihan ettiğine göre farklı olaylara göre farklı ayetlerin inme ihtimali var mıydı? Bu durumda tarihselciliğe bakışımız nasıl olmalı? 2016.12.09 282
30 Ra'd suresinin 41. ayetinde mealen şöyle buyuruluyor: "Görmüyorlar mı ki, Biz yeryüzünü etrafından gitgide eksiltmekteyiz. Hüküm Allah'ındır, O'nun hükmünü takip edip bozacak yoktur. O, hesabı çabuk görür." Bu ayette belirtilen "yeryüzünün etrafından kısaltılması/eksiltilmesi ne manaya gelir? 2010.02.05 5833
31 Görsel Kur'an meali olur mu? Meallerde kıyamet tasvirleri gibi şeyler resimli gösterilebilir mi? 2010.10.22 3990
32 Hud Suresi 1. ayette ayetleri Allah Teala'nın açıkladığını öğreniyoruz. Nahl Suresi 44. ayette ise "li tübeyyine" kelimesi ile Peygamberimize de bir açıklama yetkisi mi veriliyor? 2011.02.14 5698
33 Kur'an'ın ayetlerinin tamamlanması kapsamında çalışmalarınızı ayetlerin iniş sırasına göre olan Kur'an-ı Kerim'den yapmanız daha doğru olmaz mı? 2011.05.13 8755
34 Bir ayette "Mallarınızı aklı ermezlere vermeyin." ifadesi geçiyor. Bunun kapsamına kimler giriyor? Bir iş yerini malı işlerin uzmanı olmayan birine vermek veya bir kocanın evin idaresini tasarruf yapamayan karısına bırakması bu ayetin kapsamına girer mi? 2012.02.24 3142
35 Âl-i İmrân sûresi 134. ayetinde geçen öfkelenmek ile ilgili olarak bir hoca, öfkelenmenin şeytandan olduğunu söyledi. Bu ayete göre bu sözü nasıl anlamalıyız? 2012.11.07 4937
36 Kur'an'ın Allah'ın kitabı olduğu nasıl kanıtlanabilir? 2013.04.12 5800
37 Tevbe sûresinin 34 ve 35. ayetleri sadece haham ve rahiplerle mi ilgili? Bu ayetlerden bizim almamız gereken ders nedir? 2014.01.20 3743
38 Bakara suresi 27, Ra'd 21 ve 25. ayetlerde "Allah'ın, birleştirilmesini emrettiği bağı koparanlar" diye bir ifade var. Meallarde yazılanları bir türlü anlayamadım. Allah'ın, birleştirilmesini emrettiği bağ nedir? 2014.06.23 2979
39 Kur'an'da geçen "alemler" sözünden ne anlamalıyız? 2015.01.26 1842
40 Muhsanât kelimesine Nisâ suresi 24. ayette "evli kadınlar" anlamı verilirken diğer ayetlerde "namuslu" anlamı verilmesinin sebebi nedir? 2015.09.09 1105
41 Mücâdele sûresi 14. ayette kendilerine gazab edildiği bildirilen toplum hangisidir? 2017.01.05 400
42 Allah Teala için "iyiliği sonsuz, ikramı bol" dediniz. İyiliği sonsuz olan Allah'ın ikramı da sonsuz olmaz mı? 2010.10.05 4907
43 "Rahimlerde olanı Allah bilir" (Lokman, 31/34) ayetini nasıl anlamamız gerekir? Günümüzde artık çocuğun cinsiyeti çok erken zamanlarda tespit edilebiliyor. 2010.03.06 6829
44 Maun Suresi'nde kınanan kişiler namazda yanılanlar mı? 2010.12.21 6249
45 Kur'an meallerindeki yanlışlıkları ayetler ışığında izah ediyorsunuz. Fakat bizler Arapça bilmiyoruz. Siz de hata yapabileceğinizi söylüyorsunuz. Kur'an meallerini okurken mealde hata bile olsa hüküm çıkarmak adına değil de yanlışa sapmamak için okusak "Allah bizi hidayete erdirir" diyemez miyiz? 2011.02.03 6783
46 Bir yerde Tîn Suresinin 4 ve 5. ayetlerinde geçen mealen "biz insanı en güzel (ahsen-i takvîm) biçimde yarattık. Sonra onu esfel-i sâfilîne çevirdik" ayetine "sonra onu dünyaya gönderdik" meali verilmiş. Esfel-i sâfilîn'den "dünyaya gönderdik" manası çıkarılabilir mi? 2011.05.17 5709
47 Hocam bulunduğumuz toplumda düşüncelerimizi açıkladığımızda insanlar çok farklı tepkiler gösteriyor. İnciniyoruz, kırılıyoruz, şüpheye bile düşüyoruz! Bütün bu yaşadıklarımız bizi çok kötü hissettiriyor hayata karşı. Bakara suresi 214. ayette geçen "Sizden öncekilerin başına gelen sizin de başınıza gelmedikçe cennete gireceğinizi mi sanıyorsunuz?" ibaresi, bizim bu durumumuza uygun düşüyor mu? Bu ayeti nasıl anlamamız gerekiyor? 2012.03.01 4008
48 Taha suresi 124. ayet hakkında bilgi verir misiniz? 2012.11.08 5508
49 Hadid suresi 22. ayeti kader açısından nasıl anlamamız gerekiyor? 2013.06.10 6807
50 Hud suresinin 1. ayetinde Kur'an'ın sadece Allah tarafından açıklanacağı vurgulanıyor. Nahl suresinin 44. ayetinde ise Peygamberin de açıklama yetkisi olduğu anlaşılıyor gibi. Bu iki ayeti açıklar mısınız? 2014.01.29 4115
51 Ahkâf suresinin 15. ayetinde geçen 40 yaş neyi ifade ediyor? 2014.09.04 3271
52 İbrahim suresinin 3. ayetine "Allah yolundan alkoyarlar, onun eğrilmesini isterler" şeklinde meal veriliyor. Buradan Allah'ın dinini zorlaştırma, bugünün şartlarında yaşanılmaz gibi gösterme mi anlaşılmalı? 2015.02.03 1299
53 Bir elçinin, aldığı mesajı teganni ile insanlara okuması alay konusu olmaz mı? Ayrıca hem Kur'an'ın hem de ezanın bu şekilde okunması dinin oyun ve eğlence şeklinde anlaşılmasına yol açmaz mı? 2015.09.10 1332
54 Bakara sûresi 9. ayette münafıklar için "Onlar Allah'ı ve müminleri aldatmaya çalışırlar" buyuruluyor. Allah için "aldatılmak" söz konusu olamaz. O halde bu ifade niçin kullanılmıştır? 2017.01.03 418
55 Kıyâmet suresi 16-19. ayetleri mahşeri mi anlatıyor, yoksa muhatap Peygamberimiz mi? Bu ayetleri, Tâhâ suresi 114. ayetle birlikte düşünebilir miyiz? 2012.06.26 6294
56 Bakara Suresi 26. ayette küfre düşenler "bu örnekle Allah ne demek istedi derler" ifadesi var. Bu ayete göre "Allah ne demek istemiş" diye sormak günah mıdır? 2010.03.12 15196
57 Mâide sûresinin 101. ayeti, Kur'an'ın tek kaynak olduğunun delili olabilir mi? 2011.09.29 5533
58 Surelerin tasnifi, ayetlerin surelere yerleştirilmesi ve son olarak surelerin isimlendirilmesi vahiyle mi olmuştur? 2011.02.11 5987
59 Bir konuşmanızda "Allah Kur'an'da ayetlerini bizzat kendisi açıklıyor" demiştiniz. Oysa insanların çoğu Arapça bilmez. Açıklamaları Kur'an'dan anlamaları mümkün değil. Konuyu biraz açabilir misiniz? 2011.05.24 4632
60 Mü'min suresinin 11. ayetinde bahsedilen "iki ölüm ve iki dirilme"den anlatılmak isteneni izah edebilir misiniz? "Buradaki ikinci ölüm ve ikinci dirilme kabirdedir." diyenler var. Açıklık getirebilir misiniz? 2012.03.14 6385
61 Duhâ suresinin 3. ayetinin iniş sebebi nedir? Hangi olay üzerine inmiştir? 2012.11.14 5879
62 Kur'an'ı okuyorum, sonra düşünüyorum. Ve etrafımdakilere: "Bakın Allah böyle diyor; ama siz şöyle yapıyorsunuz, böyle yapmanız ayetlere göre yanlış" diyorum. Bana: "Kafana göre yorumluyorsun, kafana göre anlıyorsun" diyorlar. Ben fert olarak kendimi ve çevremi, kavradığım kadarıyla Kur'an'a arz etmeli değil miyim? 2013.07.05 6038
63 Bazı âlimler, "Kur'an'ı ağlamak için okuyun, ağlayamıyorsanız da kendinizi zorlayın" diyor ve delil olarak da bir hadis-i şerife dayanıyorlar. Kur'an'ı böyle bir amaç için okumak tavsiye edilebilir mi? 2014.02.11 4706
64 Âl-i İmrân sûresi 81. ayette geçen "kitap ve hikmet" ifadesindeki "ve" bağlacının Arapçada "ev" yani: "kitap ya da hikmet", "kitap yani hikmet" olarak çevrilmesi gerektiğini, çünkü kitap ile hikmetin aynı şey olduğunu söyleyenler var. Bu konuyla alakalı bir açıklama yapar mısınız? 2014.09.11 2612
65 Enbiyâ suresi 44. ayette şöyle buyuruluyor: "Hala görmüyorlar mı ki biz yerküreye geliyor, onu uçlarından eksiltiliyoruz." Bu ayetten kutuplardaki erimenin Allah'ın iradesi ile ve melekler tarafından getirildiğini anlayabilir miyiz, yoksa ayette başka bir mana mı kast edilmiş? 2015.02.10 1373
66 Nesih konusunu anlatırken "bir taslağı düzeltmek, temize çekmek" benzetmesi yapıyorsunuz. Bir taslakta düzeltilmesi gereken yanlışlar vardır; fakat Allah'ın önceki kitaplarda yanlış yapmış olması mümkün değildir! Peki, Allah niçin güncelleme gerektiren kitaplar göndermiştir? 2015.09.22 1041
67 Hucurât sûresinin 7 ve 8. ayetlerinde "Allah'ın resûlünün aranızda olduğunu bilin" buyuruluyor. Buradaki "resûl" ifadesini Kur'an olarak anlayabilir miyiz? 2016.03.10 718
68 Kıraat farklılıklarının sebebi nedir? Aynı ayet farklı kıraatlarla mı nazil olmuştur? 2010.03.15 6030
69 İmkânı olanlar için Kur'an'ın Arapçasını öğrenip Arapçasından okumak farz mıdır? Bu durumda "imkân" nasıl belirlenir? Mesela daha önce İngilizce veya Almanca öğrenmiş biri için Kur'an Arapçasını öğrenmek yükümlülük haline gelmiş midir, yoksa meallerle idare edilebilir mi? 2010.09.29 13415
70 Geleneksel nesih teorisinde nesh edilen ayetlerin sayısı hakkında çok fazla ihtilaf var. Bunun sebebi nedir? Bir de Ebu Müslim el-İsfahani, Kur'an'da neshi kabul etmiyor. Bu görüşe katılıyor musunuz? 2011.02.15 11867
71 Kıraat ile tilavet arasında fark var mıdır? Varsa nelerdir? 2011.06.04 5558
72 Annem geçen yıl 8-9 ay Kur'an kursuna gitti. Ben sandım ki Arapçasını öğrenip Kur'an meali yapacaklar. Ama öyle değilmiş, Arapça kelimeleri okumayı öğrenmişler! Şimdi her gün hiç anlamadığı şekilde Kur'an okuyor. Meal okumasını söylüyorum, onu sanki Kur'an'dan ayrı bir şeymiş gibi görüp "Bu Kur'an'ı iyice bir öğreneyim, ondan sonra." diyor. Ne öğrendiğini sorduğumda cevap veremeyip sinirleniyor. Kurs hocaları da bu konulardan hiç bahsetmediği gibi her görüştüğünde yeni yeni cüzler verip bu şekilde okumayı bırakmamasını söylüyorlar. Annem gibi birçok insan bu şekilde Kur'an'dan uzaklaştırılıyor. Şimdi annem eğer mealinden hiç Kur'an okumadan ölürse bunun günahını görür mü ya da vebali kimlere kalır? 2012.03.16 10088
73 Ra'd suresi 21. ayette geçen Allah'ın koparılmamasını istediği bağ nedir? 2012.11.26 5238
74 Kur'an-ı Kerim'de birçok yerde geçen "yeşâu" fiilini başında bulunan "men" kelimesine nispet ediyor ve "gerekli gayreti göstermek" anlamında olduğunu söylüyorsunuz. Ancak Şûrâ suresi 52. ayette "men neşâu" yani "Biz emrettiğimizi" şeklinde geçer. Böylece ayet: "Biz emrettiğimizi doğru yola iletiriz" anlamına gelir. Niçin "şâe" fiilini sürekli "men" kelimesine nispet ederek anlam veriyorsunuz? 2013.07.17 6119
75 Bakara suresi 106. ayette "Herhangi bir ayetin hükmünü yürürlükten kaldırır veya unutturursak onun yerine ya daha hayırlısını ya da onun benzerini getiririz." buyuruluyor. Ayette geçen "unutturulan ayetler" ifadesini nasıl anlamamız lazım? 2014.02.03 5242
76 Meşhur hocalardan biri "Sizin dininiz size, benim dinim bana" ayetinin artık geçerli olmadığını (!) söylüyor. Ayetlerin hükmü zamana göre geçerliliğini yitirir mi? 2014.09.12 4521
77 Nûr suresinin 33. ayetine ağız birliği etmişcesine aynı anlamı veriyorlar. Bu konuda bir açıklama yapar mısınız? 2015.02.17 2394
78 Kur'an'ı tarihsel bir kitap olarak görmenin ne zararı var? 2015.11.17 708
79 Nur Suresinin 61. ayetinde yemek yenilecek evler sayılıyor. Ayetin başındaki "kör" ve "hastayı" anlıyoruz. Fakat "topal" niçin zikredilmiş, anlayamadık? Bir açıklık getirir misiniz? 2010.10.07 6534
80 Kur'an'ın bir zâhirî, bir de bâtınî manası var mıdır? 2013.11.18 4071
81 Ahzab Suresinin 6. ayetinde geçen "peygamber, mü'minlere kendi canında daha önce gelir" cümlesini nasıl anlamamız gerekir? 2010.10.01 4501
82 Birçok ayette geçen "ashabü'l-yemin" ve "ashabü'ş-şimal"dan kasıt nedir? 2011.03.04 4754
83 Fatiha sûresi kaç ayettir? Besmele bu sûrede ayet olarak sayılıyor, diğer surelerde sayılmıyor. İzah eder misiniz? 2011.06.07 11110
84 Âl-i İmrân suresinin 103. ayetinde Allah şöyle buyuruyor: "Allah'ın ipine sarılın, birbirinizden ayrılmayın." Bu ayette geçen "Allah'ın ipi" Kur'an-ı Kerim midir? Bazı internet sitelerinde bunun "cemaat" olduğu ifade ediliyor? Bir açıklama yapar mısınız? 2012.03.22 4968
85 Tekvîr suresinin 29. ayetinin meali "Alemlerin Rabbi olan Allah dilemedikçe siz dileyemezsiniz" şeklinde... Böyle bir meal doğru olur mu? 2012.11.28 7624
86 Müteşabih konusu anlatılırken bunlara "anlamı bilinmeyen, anlaşılmayan ayetler" denildiği söylendi. Ve örnek olarak da hurûf-u mukattaalar verilmiş. Peki, bizim hurûf-u mukattaaları nasıl anlamamız lazım? Bunlar anlamı bilinen ayetlerden mi? 2013.09.30 4364
87 Bakara sûresinin 62. ayetini bugün itibarıyla nasıl anlamalıyız? 2014.02.06 5331
88 Beled suresinin 4. ayeti şu şekilde meallendiriliyor: "Şüphesiz ki biz insanı bir sıkıntı içinde yarattık." Buradaki sıkıntı kelimesi doğru mu tercüme ediliyor? Değilse ayetin doğru tercümesi nasıl olmalı? 2014.09.22 2731
89 İndirilen ayetlerle yaratılan ayetler arasında ilişki nasıl kurulur? 2015.02.23 1385
90 Tahrîm suresinin ilk ayetlerinin konusu olan Nebi aleyhisselamın Allah'ın kendisine helal kılıp onun haram kıldığı şey nedir? 2015.11.20 1115
91 Maide Suresi 109. ayet, bizim durumlarımızın resullere bildirilmediğinin kesin delili midir? Yani Peygamberimiz şu anda bizim bütün amellerimizi görüyor mu? 2011.01.28 9194
92 Asr Suresi'ndeki "insan gerçekten zarar içindedir" ayetindeki "insan" kimdir? Buradaki "zarar"dan maksat nedir? 2010.05.15 5501
93 2010.10.26 13285
94 Bakara Suresinin 184. ve 185. ayetlerinde Allah "kim hasta ya da yolcu olursa tutamadığı günler sayısınca başka günlerde tutar" buyuruyor. Peş peşe iki ayette aynı cümleler var. Cenab-ı Hak gereksiz konuşmayacağına göre bunun sebebi nedir? 2011.02.25 8198
95 Kur'an-ı Kerim'in genelde mevlüt gibi yerlerde güzel sesle okunması Kur'an'ın musikiye çevrilmiş şekli olur mu? Hristiyanların kiliselerde koro halinde okudukları dua biçiminde Müslümanlar da tek kişilik musikiye çevirmiş olmuyorlar mı? Kur'an'da bunu yasaklayan bir ayet var mıdır? 2011.06.13 8668
96 Bakara sûresinin 212. ayetinde "Allah dilediğine hesapsız rızık verir." buyurulurken buradaki rızık boğazdan geçenler olarak mı anlaşılmalı, yoksa mal-mülk olarak mı? Bir de birey olarak mı toplum olarak mı? 2012.04.03 4747
97 Bakara 260. ayette kuşların parçaları mı, yoksa her kuş canlı olarak mı dağlara bırakılıyor? Bazı meallerde kuşların öldürülmediği yazıyor. Bu konuda bir açıklama yapar mısınız? 2012.12.24 6122
98 Bakara sûresi 286. ayette geçen "ısr" kelimesine ne anlam verilmelidir? 2013.09.10 3823
99 Kur'an-ı Kerim'i ebced veya cifirle tefsir etmek doğru mudur? 2014.02.14 4130
100 Resûlullâh için Bakara 143. ayette geçen "şehîd" kelimesi "meşhûd" anlamına yani "örneğiniz olsun anlamına gelir" demiştiniz. Aynı kelime Mâide 117'de İsa aleyhisselam için de kullanılıyor: "Ben onlara şahittim." Buradaki "şehîd" kelimesine "örnek" manası vermediniz, "şahit" manası verdiniz. Aynı kelimeye niye farklı manalar verdiniz? 2014.10.13 2156