Ölülere telkin vermenin sünnet olduğunu söyleyenler var. Bu, doğru mu?
Süleymaniye Vakfı > Cenaze > Yazılı Fetvalar Tarih: 09 Mart 2012  
Soru: Hocam bazıları mezara yeni defnedilen ölülere telkin yapmanın sünnet olduğunu söylüyor ve buna dair delillerin olduğunu belirtiyorlar. Gerçekten de ölüye telkin vermek sünnet midir?
Cevap: 

Telkine dair delil getirilen rivayetlerin sahih hadis kaynaklarında geçmediği ve bunların hadis âlimlerince “zayıf” görülerek hüccet olmadıkları belirtilmektedir. Delil olarak belirtilen ayetler ise bağlamlarından koparılmışlardır.

Allah Teâlâ şöyle buyurur:

“Dirilerle ölüler bir olmaz. Allah ölçüsüne uygun olana işittirir. Sen kabirdekilere bir şey işittiremezsin.” (Fâtır, 35/22)

Ölmek üzere olan kişi, Müslüman veya kâfir olmasına göre bir muameleye tabi tutulur. Müminse canı ona göre alınır (Vakıa, 56/90-91), kâfirse belirli bir azapla alınır (Fussilet, 41/30). Öldükten sonra hayır ve hasenatı devam edecek olanlar, ölmeden geride bir şeyler bırakabilmiş olanlardır. Onlarla ilgili olarak Allah Teâlâ şöyle buyurmuştur:

“Ölüleri diriltecek olan biziz. Yaptıkları şeyi de geride bıraktıklarını da yazmaktayız…” (Yasin, 36/12)

Ebû Hureyre radıyallahu anh’tan rivayet edildiğine göre Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur:

“İnsan ölünce, şu üç ameli dışında bütün amellerinin sevabı kesilir:

1. Sadaka-i cariye, (bir kimsenin ölümünden sonra da devam eden ve Allah rızası için insanların istifadesine sunulmuş olan sadaka).

2. Kendisinden istifade edilen ilim,

3. Arkasından dua eden hayırlı evlât.” (Müslim, Vasiyyet 14 (1631). Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Vasâyâ 14; Tirmizî, Ahkâm 36; Nesâî, Vasâyâ 8)

Ayrıca telkinle ilgili rivayetleri inceleyerek değerlendiren Ali Çolak, makalesinde sonuç olarak şöyle demektedir:

“…Anlaşıldığı üzere, ölüye verilen telkin bidattir. Bu konuda delil olarak getirilen rivayet, İbn Kayyım’ın (v.1350) Zâdu’l- Meâd adlı eserinde belirttiği gibi sahih değildir. en-Nevevî (v.676/1277) ve başkaları da zayıf görmüşlerdir. San’ânî (v.1182/1768) de Subulu’s-Selam adlı eserinde bu görüşe katılmaktadır. Aslında telkini yapan, ölüye telkin yaparak yeniden Müslüman olmasını istemekle alay konusu olmaktadır. Hz. Peygamber’in bu konudaki sünneti, cenazeyi gömme sırasında oradaki insanlara yapılan telkindir.” (s. 213) (Makale için bkz: Ali Çolak, “Ölmek Üzere Olan Kişiye ve Mezardaki Ölüye Yapılan Telkin ile İlgili Rivayetler”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2004, cilt: 4, sayı: 2, s: 201-222.)

Konuyla ilgili ayrıntılı bilgi için lütfen aşağıdaki linkleri tıklayınız:

http://www.fetva.net/yazili-fetvalar/cenaze-defnedildikten-sonra-imamin-telkin-yapmasi-gerekir-mi.html

http://www.fetva.net/yazili-fetvalar/olulerin-ardindan-verilen-sadakanin-sevabi-onlara-ulasir-mi.html

http://www.fetva.net/goruntulu-fetvalar/olen-kisinin-mali-ile-hayir-yapilmasi-ona-bir-fayda-saglar-mi.html

Facebook'ta PaylaşTwitter'da Paylaş
Kategorideki Diğer Fetvalar:
Sıra     Fetvaya ait soru Tarih    Okunma    
1 İslam'da ceset yakmanın hükmü nedir? 2009.08.07 26799
2 Kur'an ve sünnette ölen insanların etlerinin çürüyüp kemiklerinin kalacağından, Rabbimizin bizi böyle dirilteceğinden haber verilmekte. Ama bazı kişilerin belli bir zaman sonra mezarları açılıp bakıldığında cesetlerinin çürümediği söyleniyor. Gazetelerden vs. okuyoruz, görüyoruz. Özellikle bu şahıslar peşlerinden yüzlerce kişiyi sürükleyen kimseler. Cesedin çürümemesi bir insanın doğru yolda olduğunu mu gösterir? 2009.08.07 23360
3 Kadınlar cenaze namazı kılarlar mı? Kılarlarsa arka safta mı yer almalıdırlar? 2009.08.07 8771
4 Düşük veya ölü olarak doğan çocukla ilgili hükümler nelerdir? Bu cenazeler yıkanır mı, namazları kılınır mı? 2009.08.07 134554
5 Cenazelerin yıkanması, namazlarının kılınması, mezara konulması nereden geldi bizlere? Bu uygulamaların örneğini nerden aldık? Dünyanın yaradılışından bugüne kadar var mıydı? Hangi peygamberden öğrenildi? 2009.08.07 9300
6 Cenaze evinde yemek yemenin hükmü nedir? 2009.11.12 47749
7 Ben 5 aylık hamileyken sancılandım ve ikiz ölü doğum yaptım, Allah’tan gelen her şeye razıyım elhamdülillah. Bazen çok üzülüyorum ve ağlıyorum, üzülmek ve ağlamak ne kadar caiz? 2010.12.25 21511
8 Geçenlerde köyümüzde şöyle bir olay oldu: 12 yaşında bir kız çocuğu elektriğe kapılarak can verdi. Tabi hemen hastaneye kaldırdılar ama sonuç olumsuzdu. Hastaneden getirilip imam arkadaşa haber vermeden defnetmeye başladılar. Tabi arkadaş da haberi alınca hemen mezarlığa gitti. Gittiğinde mevtanın gömüldüğünü gördü, namazı kılınmamıştı. O da mevta kabirdeyken mezarlıkta namazı kıldırdı. Ölü mezardayken o kılınan namaz olur mu? Bir de Şafilerde ayakkabıyla kılınan cenaze namazının hükmü nedir? 2011.01.13 8010
9 Ölen bebeğin arkasından ne yapmamız gerekir? Ergin birinin arkasından "Allah günahlarını bağışlasın" diye dua eder, Kur’ân-ı Kerim okuruz. Ya günahsız bebeklerin ardından ne yapacağız, nasıl dua edeceğiz? 2011.03.11 31945
10 Sorumu sormadan önce kendimi tanıtmak istiyorum. Ben 5 yıl önce İslam dinini tercih eden ve dinin tüm gereklerini kabul eden ve ona göre de yaşamaya çalışan bir Müslümanım. Aslen Alman Hristiyan kökenli bir bayan idim. Allah’ın izni ile doğru yolu tercih ettim. Bu soruyu Almanca ve Türkçe bilen bir Müslüman kardeşim ile yazmaktayım. Geçenlerde çok iyi bir dostumun babası vefat etti. Bana yıllardır yardımcı olan ve çok sevdiğim bu insanın cenaze töreninde bulunmak istedim. Bu aile İslam’a girdikten sonra da bana saygı gösteren, destekleyen bir ailedir. Ama bana gayrimüslimlerin mezarlarına ve cenaze törenlerine katılamayacağımı söylediler. Kanıt olarak da Tevbe suresinin 84. ayetini gösterdiler. Ben ise gayrimüslimler ile ilişkiler konusunda Mümtahine suresinin 8 ve 9. ayetleri haricinde bir sınır bilmiyorum. Yaptığım araştırmalarda bir sonuca varamadım. Bir Müslüman kardeşim sizin sayfanızı tavsiye etti. Sorum şu olacak: Tahmin edeceğiniz gibi aile çevrem sırf Hristiyanlardan oluşuyor. Annem, babam, kardeşlerim, amca, teyze vs. ileriki zamanlarda ecel onları benden önce alırsa onların cenaze törenlerinde bulunmam dinen sakıncalı mı? Çünkü eğer İslam’ı tercih etmezlerse aile fertlerimin de cenaze törenleri İslami usulde olmayacaktır. Bu konuda nasıl davranmam gerekecek? Amacım İslami sınırları çiğnememe ve İslam’ın kararı ne ise onu uygulamaktır. 2011.04.02 27214
11 Allah Teâlâ, Âdem peygamberimize her şeyin ismini öğretmesine rağmen ve onun günümüzde belki de hayal bile edemediğimiz büyük bir ilme sahip olmasına rağmen, neden oğullarından biri diğerini öldürdüğünde kardeşini gömmesini ona bir karga gösterdi? Böyle yapılması gerektiğini neden bilemedi? 2011.04.29 7345
12 Vefat etmiş yakınlarımıza Yasin Suresi okuyup göndermenin hükmü nedir? Yasin’in sevabını onlara gönderince mevtaların haberleri olur mu? 2011.05.17 16970
13 Kadın ölünce kocası onun cenazesini yıkabilir mi? 2011.12.05 39098
14 Hocam bazıları mezara yeni defnedilen ölülere telkin yapmanın sünnet olduğunu söylüyor ve buna dair delillerin olduğunu belirtiyorlar. Gerçekten de ölüye telkin vermek sünnet midir? 2012.03.09 9383
15 Kimlerin cenaze namazı kılınır, kimlerin kılınmaz? 2012.03.15 17757
16 Bizim memlekette (Isparta’da) bir kişi vefat edince arkasından “altı üstü ve 3 savm, 2 yemin” diyerek millete 35’er lira para dağıtıyorlar. Bu 3 savm 2 yemini, rahmetlinin ölmeden önceki tutamadığı ve tutmadığı oruç ve yeminlerinin kefareti için yapıyorlar. Bu durum dinimizce ne kadar uygundur? 2012.06.20 40715
17 Bir adam vefat eden karısını mezara indirebilir mi? Bu, günah mıdır? 2013.06.11 27685
18 Cenaze defnedildiği zaman mezarın başından en son imamlar ayrılır. Bunun sebebi olarak mevtanın, öldüğünü ancak mezarın içinde anladığını ve kalkmaya çalışınca kafasını mezarın içindeki betona vurduğunu ve imamın da bu sesi duyduktan sonra kabri terk ettiğini duydum. Bunun bir doğruluğu var mıdır? 2010.10.05 35270