Namaz kılıp yatan ve ihtilam olan çocuk o namazı tekrar mı kılar?
Süleymaniye Vakfı > Kaza Namazı > Yazılı Fetvalar Tarih: 18 Ağustos 2009  
Soru: Fetavay-i Hindiyye'de kaza namazları adlı bölümünü okurken şu fetvaya rastladım. Diyor ki; eğer bir erkek çocuk yatsı namazını kılıp uyusa sonra ihtilam olsa ve tan yeri ağarmadan uyansa o namazı tekrar kılar. Bir de bir kişi bir vaktin namazını kılsa sonra dinden çıksa ve dine tekrar girdiğinde eğer o namazın vakti çıkmamışsa tekrar kılar diyor. Bu bilgiler doğru mudur?
Cevap: 

Burada çocuğun ihtilam olması, büluğa ermesi anlamındadır. Büluğdan itibaren namaz kılması farz olduğu için önce kıldığı namazla bu farzın yerine gelmiş sayılmayacağı düşünülmüş ve böyle bir fetva verilmiştir.

Dinden çıkan kişinin yaptığı ibadetlerse yok olur gider. Allah Teâlâ şöyle buyurmuştur:

“Kim imanını göz ardı ederse yaptıkları boşa gider.” (Maide, 5/5)

“(Ya Muhammed,) Sana da, senden ön­ceki elçilere de şu, kesin olarak bildiril­miştir: “Eğer şirke düşersen yaptığın yanar gider ve sen kaybeden­lerden olursun. Hayır; yalnız Allah‘a kulluk et ve şükre­den­ler­den ol.” (Zümer 39/65-66)

“Ayetlerimizi ve ahirete kavuşmayı yalan sayan kimselerin işleri boşa gitmiştir. Onlar işlediklerinin karşılığından başka bir şeyle mi cezalanırlar?” (A’raf, 7/147)

Dolayısıyla bir vakit namazı kılıp dinden dönen ve aynı namaz vakti içinde tekrar müslüman olan kişinin önceki namazı yok hükmüne geçtiği için namazı tekrar kılması gerektiğine fetva verilmiştir.

Şu âyetlere göre bu şahıs tevbe etmekle hem o günahtan kurtulur hem de günahı sevabı çevrilir:

“Aşırı giderek kendini tüketen kullarıma de ki; Allah’ın rahmetinden umudunuzu kesmeyin. Allah bütün günahları bağışlar. Onun bağışlaması çok, ikramı boldur. Siz Rabbinize yönelin; azap gelmeden önce ona teslim olun; sonra yardım görmezsiniz.(Zümer 39/53-54)

“Rahman’ın kulları… Allah ile beraber başka bir tanrıyı yardıma çağırmazlar. Haklı bir sebep yoksa Allahın dokunulmaz kıldığı canı öldürmezler; zina etmezler. Kim bunları yaparsa günaha girer.

Kıyamet günü onun azâbı katlanır ve orada itibarsız olarak temelli kalır.

Ancak tevbe eden, inanan ve iyi iş yapan başka. Allah onların kötülüklerini iyiliğe çevirir. Allah bağışlar, ikram eder.” (Furkan 25/68-70)

Facebook'ta PaylaşTwitter'da Paylaş
Kategorideki Diğer Fetvalar:
Sıra     Fetvaya ait soru Tarih    Okunma    
1 Günümüzde hocalar tarafından özellikle mübarek gecelerde kılınması söylenen kaza namazları hususuna ne dersiniz? Kaza namazı var mıdır? Ben bir hadiste namazın kazası unutmak ve uykuya dalmak hallerinde olur şeklinde okumuştum. 2009.08.18 26664
2 Hanefi mezhebine göre sünnet namazları kılmayıp onların yerine kaza kılınabilir mi? 2009.08.18 42875
3 Unutulan veya uyuya kalınıp geçirilen namaz için, o kişi uyandığı vakit geçen namazın vaktidir, uyandığında kılabilir. Diyorsunuz. ''O halde sabah namazına niye kalkalım, ne zaman uyanırsak o zaman kılarız!'' Diyen birisine ne cevap vermemiz lazım? 2009.08.18 14506
4 İş yerinde namaz kılmam imkânsız. Çünkü izin vermiyorlar. Bulunduğumuz odadan farklı bir yer yok. Ayrıca abdest alacağım bir yer de yok. Akşam eve gittiğimde yatsı namazını kılıyor ve ardından günlük kazalarımı yapıyorum. Namazlarımın sevapları eksik midir? Ya da başka yapabileceğim bir şey var mı? Hiç kılınmamasından iyidir diye düşünüyorum. 2009.08.18 23351
5 Sorum iş yerinde namaz ile alakalı. Gündüz iş yerinde namazlarımı vaktinde kılamıyorum. Kılamadığım namazlarımı işten gelince akşam kılarsam olur mu? Benim açımdan günah sayılır mı? 2009.08.18 38187
6 Allah Teâlâ, Ramazan ayında hasta veya yolcu olanların oruç tutmayabileceklerini bildirmiştir. Fakat o hasta iyileştiğinde ve o yolcu evine geri döndüğünde Ramazanda tutamadıkları oruçlarını tutmakla yani kaza etmekle mükelleftir. Oruç ibadetinde kaza varsa namaz ibadetinde neden olmasın? Her ikisi de ibadet değil mi? 2009.08.18 5100
7 Fetavay-i Hindiyye'de kaza namazları adlı bölümünü okurken şu fetvaya rastladım. Diyor ki; eğer bir erkek çocuk yatsı namazını kılıp uyusa sonra ihtilam olsa ve tan yeri ağarmadan uyansa o namazı tekrar kılar. Bir de bir kişi bir vaktin namazını kılsa sonra dinden çıksa ve dine tekrar girdiğinde eğer o namazın vakti çıkmamışsa tekrar kılar diyor. Bu bilgiler doğru mudur? 2009.08.18 4111
8 Peygamberimiz uyuyakalanların ve unutanların vakti çıkmış olsa da namazlarını uyandıklarında/hatırladıklarında kılmalarını emretmiştir. Uyumak ve unutmak fıkıh usulünde ehliyet arızlarından kabul edilir. Böyle kimseler bile namazı kaza etmekle emrolunduklarına göre, hiçbir mazereti olmadığı halde namazı terk edenlerin öncelikli olarak kaza ile emrolunması gerekmez mi? Yani kendilerinden sorumluluğun kaldırıldığı unutan ve uyuyan kimseye kaza farz olunca, bilinçli olarak terk edene evleviyetle farz olmaz mı? 2009.08.18 8416
9 Fıkıh ve usul-ü fıkıh kitaplarında "kaza, edâ'yı âmir olan delilin bir gereğidir." İbaresi yer almaktadır. Yani bir şeyi/ibadeti vaktinde yapmayı gerektiren emir, zamanında eda edilmemiş bu görevin kazasını da gerektirir. Bu doğru değil midir? Kaza namazı konusu çerçevesinde bir açıklama yapar mısınız? 2009.08.18 6171
10 Yoğun bakımda yatan hasta kişi namazlarını kazaya bırakıp iyileştikten sonra mı kılması gerekir? 2009.10.23 7465
11 Benim kaza namazlarım var. Bazı arkadaşlar “sünnetleri kılmayıp onların yerine kaza namazlarını kılarsan bu hem kaza namazı olarak geçer hem de sünnetin sevabını almış olursun” diyorlar. Böyle mi yapmam gerekiyor? 2011.01.29 20652