İsrailoğullarının bozgunculuk yapmaları kaderlerinden mi kaynaklanıyor?
Süleymaniye Vakfı > Görüntülü Fetvalar > Kader Tarih: 13 Aralık 2014  
Soru: İsrailoğullarının yeryüzünde iki defa bozgunculuk yapacaklarının önceden bildirilmiş olması ne anlama geliyor? Allah Teala İsrailoğullarının fesat çıkaracaklarından bahsediyor. Yani onlar istemeseler de bu fesadı çıkaracaklar, çıkarmama şansları yok. Hâlbuki fesat çıkarmak da haram. Şimdi bunu nasıl anlamamız lazım?
Cevap: 
Facebook'ta PaylaşTwitter'da Paylaş
Bu fetva 2162 kez görüntülendi.
Kategorideki Diğer Fetvalar:
Sıra     Fetvaya ait soru Tarih    Okunma    
1 Kur'an-ı Kerim'de, dirildikten sonra olacak olaylar bize aktarılıyor. Bazı insanların konuşmaları söyleniyor. Allah bunları biliyor. Peki O, insanların ne söyleyeceklerini mi planlamış? Bunun kaderle alakası nedir? 2013.07.01 7022
2 Olasılıklar ve düşüncelerimiz birer "şey" midir? 2015.06.03 1525
3 Günümüze kadar gelmiş olan yanlış kader anlayışı, insanların geleceklerini bildiklerini iddia eden kahin, medyum ve sözde hocaların önünü açmakta değil midir? 2013.12.06 5414
4 Anlattıklarınızdan anladığım kadarıyla şer, Allah'tan gelmez. Peki, Âmentü'deki hayır ve şerrin Allah'tan olmasını nasıl izah edeceğiz? 2016.04.13 1537
5 "Hastalık çekenlerin çektikleri ızdıraplar günahlarına keffaret olur" derler. Bunun doğruluğu var mıdır? 2014.01.14 5693
6 Önceki derslerde Allah'ın geleceği bilmediği (!) ile ilgili ayetleri işlemiştiniz. Rûm sûresinin başlarında Rumlar ve Perslerle ilgili gelecekten haber verilmektedir. Bunları açıklar mısınız? 2016.10.18 584
7 Tâhâ suresinin 44. ayetinde Hz. Musa ve Harun'a hitaben: "Ona (Firavun'a) yumuşak söz söyleyin. Belki öğüt alır veya korkar" buyuruluyor. Bu ayet Allah'ın, Firavun'un bile iman etmesinden umudu vardır şeklinde mi anlaşılmalı, yoksa Allah, Musa aleyhisselama gerçekleşmeyecek bir şeyi bilerek mi söylüyor? 2015.06.04 2146
8 Kaderle ilgili olarak birçok soru işaretini dersleriniz sayesinde çözdüm. Yalnız Tevbe suresinin 51. ayetinde "Allah'ın yazdıklarından başka başımıza hiçbir şey gelmez." buyuruluyor. Bu ayeti lütfen açıklar mısınız? 2014.03.28 13895
9 En'âm suresi 59. ayet ve Yunus suresi 61. ayetlerde özetle ne yaş ne kuru zerre ağırlığında, ondan küçük veya ondan büyük hiçbir şey yoktur ki kitab-ı mübîn'de bulunmasın buyuruluyor. Burada kitap ile kast edilen Levh-i Mahfuz ise bu, bize mübîn değil. Eğer Kur'an ise peki, Kur'an'da bu kadar detay var mı? 2014.10.23 3759
10 Hadîd suresi 22. ayette şöyle buyuruluyor: "Ne yerde ne nefislerinizde bir musibet başa gelmez ki biz onu fiile çıkarmazdan önce bir kitapta yazılmış olmasın. Şüphesiz bu, Allah'a göre kolaydır." Bu ayeti kader bağlamında nasıl değerlendirmek lazımdır? 2014.12.08 2602
11 İsrailoğullarının yeryüzünde iki defa bozgunculuk yapacaklarının önceden bildirilmiş olması ne anlama geliyor? Allah Teala İsrailoğullarının fesat çıkaracaklarından bahsediyor. Yani onlar istemeseler de bu fesadı çıkaracaklar, çıkarmama şansları yok. Hâlbuki fesat çıkarmak da haram. Şimdi bunu nasıl anlamamız lazım? 2014.12.13 2162
12 Uhud savaşında 70 sahabinin şehid olması üzerine Âl-i İmran suresi 154. ayette haber verildiğine göre bir kısım insanlar: "Bizim dediğimiz yapılsaydı ölmezlerdi" demişler. Allah Teala da ölecek olanların mutlaka öleceğini haber vermiş. Şimdi bu, kader olmuyor mu? 2014.12.22 1956
13 Allah emir vermeden hiç kimse bir şey yapamaz ise bu kadar cinayete, vahşete haşa Allah Teala mı izin veriyor? 2010.06.30 8520
14 Lokman suresi 34. ayet gereği yarın başımıza ne geleceğinin Allah tarafından "bilinmesi", bunların yani başımıza gelenlerin "belirlendiği" sonucunu doğurmaz mı? 2014.12.22 2487
15 Âmentüde yer alan kadere iman konusunu nasıl anlamalıyız? 2010.08.18 11715
16 Yüce Allah herhangi bir olayı, o olayın meydana gelmesinden hemen önce bir kitaba yazıldığını bildiriyor. Bedir savaşıyla ilgili olarak 3-7 sene içerisinde Müslümanların sevineceği, daha önce verilen söz olmasaydı alınan bu esirlerden dolayı başlarına büyük bir azabın geleceği bildiriliyor. Bu ayetlere göre Yüce Allah başımıza gelecek bir olayı o olay başımıza gelmeden hemen önce veya çok daha önceden de yazabilir diyebilir miyiz? 2015.01.06 3045
17 Hadîd suresinin 23. ayetini okuyan bir kişi "Nasılsa iş, olacağına varır!" anlayışı ile bir önceki/22. ayeti anlıyor. Bu iki ayeti birlikte izah eder misiniz? 2013.02.22 11230
18 Kader anlayışınız kafamdaki soru işaretlerini büyük oranda çözdü. Ancak şunu hala anlayamadım: Allah her şeye ölçü koyuyor. Bu ölçü aynı zamanda bir onay değil midir? Ayrıca olay olmadan önce Allah'ın "ol" demesine, onay vermesine gerek var mı? 2015.01.19 2348
19 Kimi zaman iki durum arasında kararsız kalıp Allah'a "Bana hayırlısını göster" şeklinde dua ederiz. Sonuç gerçekleştiğinde ise "Hayırlısı böyle imiş!" deriz. Bu durum, kader inancına uygun düşer mi? 2013.04.05 7050
20 İbrahim suresi 1. ayette mealen şöyle buyuruluyor: "Elif-Lâm-Râ. Bu Kur'an, Rablerinin izniyle insanları karanlıklardan aydınlığa, yani her şeye galip ve övgüye layık olan Allah'ın yoluna çıkarman için sana indirdiğimiz bir kitaptır." Buradaki "Allah'ın izni" kavramını açıklar mısınız? 2015.01.28 1729
21 Hadid suresi 22. ayeti kader açısından nasıl anlamamız gerekiyor? 2013.06.10 6969
22 İnsanı farklı kılan ve seçim yapmasını sağlayan şeyin ruh olduğunu öğrendik. Bu durumda ruhu da yaratan Allah olduğuna göre seçimleri bize bırakmış olması bir çelişki değil mi? 2015.02.25 2209
23 Sohbetlerinizin birinde Allah'ın bizi imtihan edeceği şeyleri önceden belirlemiş olabileceğini söylemiştiniz. Mesela Bedir'deki imtihanı 3 veya 9 yıl öncesinden haber verdiği gibi. Rabbimiz bizi her şey ile imtihan edeceğinden bahsediyor; varlık ile yokluk ile eşlerimiz ve çocuklarımız ile. Bu bağlamda bizim için imtihan olan eşlerimizi daha önceden belirlemiş olamaz mı? 2013.06.12 11320
24 Kaderi, kendi seçimimiz olmayan şeyler olarak tanımlayabilir miyiz? Mesela annemiz babamız kim olacak, dilimiz, ırkımız, dünyaya geleceğimiz ülkemiz kader olarak tanımlanabilir mi? 2015.06.03 2599
25 Kehf suresinde Musa-Hızır kıssasında geçen çocuğun ailesini kafir yapmasından korkulduğu için Allah tarafından öldürülme emri verilmişti. Peki, çocuğun ileride kafir olsa bile tevbe edip doğru yolu bulma ihtimali olamaz mı? 2013.06.18 6641
26 Bakara suresinin 255. ayeti genellikle "O (Allah) kullarının yaptıklarını ve yapacaklarını bilir" şeklinde tercüme ediliyor. Ayetin bu şekilde meallendirilmesi doğru mu, siz nasıl çeviriyorsunuz? 2015.06.02 1770