Hadid suresi 22. ayeti kader açısından nasıl anlamamız gerekiyor?
Süleymaniye Vakfı > Görüntülü Fetvalar > Kader > Kur'an Tarih: 10 Haziran 2013  
Soru: Hadid suresi 22. ayeti kader açısından nasıl anlamamız gerekiyor?
Cevap: 
Facebook'ta PaylaşTwitter'da Paylaş
Kategorideki Diğer Fetvalar:
Sıra     Fetvaya ait soru Tarih    Okunma    
1 Ra'd suresinin 41. ayetinde mealen şöyle buyuruluyor: "Görmüyorlar mı ki, Biz yeryüzünü etrafından gitgide eksiltmekteyiz. Hüküm Allah'ındır, O'nun hükmünü takip edip bozacak yoktur. O, hesabı çabuk görür." Bu ayette belirtilen "yeryüzünün etrafından kısaltılması/eksiltilmesi ne manaya gelir? 2010.02.05 5943
2 Görsel Kur'an meali olur mu? Meallerde kıyamet tasvirleri gibi şeyler resimli gösterilebilir mi? 2010.10.22 4111
3 Hud Suresi 1. ayette ayetleri Allah Teala'nın açıkladığını öğreniyoruz. Nahl Suresi 44. ayette ise "li tübeyyine" kelimesi ile Peygamberimize de bir açıklama yetkisi mi veriliyor? 2011.02.14 5883
4 Kur'an'ın ayetlerinin tamamlanması kapsamında çalışmalarınızı ayetlerin iniş sırasına göre olan Kur'an-ı Kerim'den yapmanız daha doğru olmaz mı? 2011.05.13 8943
5 Bir ayette "Mallarınızı aklı ermezlere vermeyin." ifadesi geçiyor. Bunun kapsamına kimler giriyor? Bir iş yerini malı işlerin uzmanı olmayan birine vermek veya bir kocanın evin idaresini tasarruf yapamayan karısına bırakması bu ayetin kapsamına girer mi? 2012.02.24 3262
6 Âl-i İmrân sûresi 134. ayetinde geçen öfkelenmek ile ilgili olarak bir hoca, öfkelenmenin şeytandan olduğunu söyledi. Bu ayete göre bu sözü nasıl anlamalıyız? 2012.11.07 5065
7 Kur'an'ın Allah'ın kitabı olduğu nasıl kanıtlanabilir? 2013.04.12 5943
8 Haşr suresinin 22. ayetinde şöyle buyuruluyor: "O öyle bir Allah ki O'ndan başka ilah yok. O, gaybı da bilir, hazır olanı da. O, Rahmân ve Rahîmdir." Buradaki "gaybı da bilir, hazır olanı da" cümlesini nasıl anlamamız lazım? 2013.12.31 4406
9 Kur'an'ın "hatim" denilen kültürü ne zamandan beri vardır? Bu konuda herhangi bir ayet veya hadis var mıdır? 2014.06.06 5921
10 Allah Teala Kur'an-ı Kerim'i "bilen bir topluluk" için açıkladığını söylüyor. Ama Kur'an'ı her düzeydeki anlayacağını ve uygulayacağını söylüyoruz. Burada bir çelişki yok mu? 2015.01.27 1565
11 "Çoğaltma yarışı sizi oyaladı; kabirlere kadar gittiniz." Bu ayetteki "kabirlere kadar gittiniz" ifadesi "ölene kadar" anlamında mı, yoksa "kabirlerden medet ummaya, destur almaya kadar gittiniz" anlamında mı? 2015.06.17 2801
12 Ayetlerin nüzul sebebi var demek, o olay olmasaydı ilgili ayetler olmazdı anlamına gelmez mi? Allah, insanları iradeleri sonucu oluşan olaylara göre imtihan ettiğine göre farklı olaylara göre farklı ayetlerin inme ihtimali var mıydı? Bu durumda tarihselciliğe bakışımız nasıl olmalı? 2016.12.09 425
13 Allah Teala için "iyiliği sonsuz, ikramı bol" dediniz. İyiliği sonsuz olan Allah'ın ikramı da sonsuz olmaz mı? 2010.10.05 5040
14 "Rahimlerde olanı Allah bilir" (Lokman, 31/34) ayetini nasıl anlamamız gerekir? Günümüzde artık çocuğun cinsiyeti çok erken zamanlarda tespit edilebiliyor. 2010.03.06 6993
15 Maun Suresi'nde kınanan kişiler namazda yanılanlar mı? 2010.12.21 6386
16 Kur'an meallerindeki yanlışlıkları ayetler ışığında izah ediyorsunuz. Fakat bizler Arapça bilmiyoruz. Siz de hata yapabileceğinizi söylüyorsunuz. Kur'an meallerini okurken mealde hata bile olsa hüküm çıkarmak adına değil de yanlışa sapmamak için okusak "Allah bizi hidayete erdirir" diyemez miyiz? 2011.02.03 6931
17 Bir yerde Tîn Suresinin 4 ve 5. ayetlerinde geçen mealen "biz insanı en güzel (ahsen-i takvîm) biçimde yarattık. Sonra onu esfel-i sâfilîne çevirdik" ayetine "sonra onu dünyaya gönderdik" meali verilmiş. Esfel-i sâfilîn'den "dünyaya gönderdik" manası çıkarılabilir mi? 2011.05.17 5908
18 Hocam bulunduğumuz toplumda düşüncelerimizi açıkladığımızda insanlar çok farklı tepkiler gösteriyor. İnciniyoruz, kırılıyoruz, şüpheye bile düşüyoruz! Bütün bu yaşadıklarımız bizi çok kötü hissettiriyor hayata karşı. Bakara suresi 214. ayette geçen "Sizden öncekilerin başına gelen sizin de başınıza gelmedikçe cennete gireceğinizi mi sanıyorsunuz?" ibaresi, bizim bu durumumuza uygun düşüyor mu? Bu ayeti nasıl anlamamız gerekiyor? 2012.03.01 4132
19 Taha suresi 124. ayet hakkında bilgi verir misiniz? 2012.11.08 5639
20 Hadid suresi 22. ayeti kader açısından nasıl anlamamız gerekiyor? 2013.06.10 6986
21 Tevbe sûresinin 34 ve 35. ayetleri sadece haham ve rahiplerle mi ilgili? Bu ayetlerden bizim almamız gereken ders nedir? 2014.01.20 3890
22 Bakara suresi 27, Ra'd 21 ve 25. ayetlerde "Allah'ın, birleştirilmesini emrettiği bağı koparanlar" diye bir ifade var. Meallarde yazılanları bir türlü anlayamadım. Allah'ın, birleştirilmesini emrettiği bağ nedir? 2014.06.23 3118
23 Kur'an'da geçen "alemler" sözünden ne anlamalıyız? 2015.01.26 1994
24 Muhsanât kelimesine Nisâ suresi 24. ayette "evli kadınlar" anlamı verilirken diğer ayetlerde "namuslu" anlamı verilmesinin sebebi nedir? 2015.09.09 1212
25 Mücâdele sûresi 14. ayette kendilerine gazab edildiği bildirilen toplum hangisidir? 2017.01.05 554
26 Kıyâmet suresi 16-19. ayetleri mahşeri mi anlatıyor, yoksa muhatap Peygamberimiz mi? Bu ayetleri, Tâhâ suresi 114. ayetle birlikte düşünebilir miyiz? 2012.06.26 6442
27 Bakara Suresi 26. ayette küfre düşenler "bu örnekle Allah ne demek istedi derler" ifadesi var. Bu ayete göre "Allah ne demek istemiş" diye sormak günah mıdır? 2010.03.12 15559
28 Mâide sûresinin 101. ayeti, Kur'an'ın tek kaynak olduğunun delili olabilir mi? 2011.09.29 5679
29 Surelerin tasnifi, ayetlerin surelere yerleştirilmesi ve son olarak surelerin isimlendirilmesi vahiyle mi olmuştur? 2011.02.11 6161
30 Bir konuşmanızda "Allah Kur'an'da ayetlerini bizzat kendisi açıklıyor" demiştiniz. Oysa insanların çoğu Arapça bilmez. Açıklamaları Kur'an'dan anlamaları mümkün değil. Konuyu biraz açabilir misiniz? 2011.05.24 4750
31 Mü'min suresinin 11. ayetinde bahsedilen "iki ölüm ve iki dirilme"den anlatılmak isteneni izah edebilir misiniz? "Buradaki ikinci ölüm ve ikinci dirilme kabirdedir." diyenler var. Açıklık getirebilir misiniz? 2012.03.14 6592
32 Duhâ suresinin 3. ayetinin iniş sebebi nedir? Hangi olay üzerine inmiştir? 2012.11.14 6111
33 Kur'an'ı okuyorum, sonra düşünüyorum. Ve etrafımdakilere: "Bakın Allah böyle diyor; ama siz şöyle yapıyorsunuz, böyle yapmanız ayetlere göre yanlış" diyorum. Bana: "Kafana göre yorumluyorsun, kafana göre anlıyorsun" diyorlar. Ben fert olarak kendimi ve çevremi, kavradığım kadarıyla Kur'an'a arz etmeli değil miyim? 2013.07.05 6173
34 Hud suresinin 1. ayetinde Kur'an'ın sadece Allah tarafından açıklanacağı vurgulanıyor. Nahl suresinin 44. ayetinde ise Peygamberin de açıklama yetkisi olduğu anlaşılıyor gibi. Bu iki ayeti açıklar mısınız? 2014.01.29 4245
35 Ahkâf suresinin 15. ayetinde geçen 40 yaş neyi ifade ediyor? 2014.09.04 3435
36 İbrahim suresinin 3. ayetine "Allah yolundan alkoyarlar, onun eğrilmesini isterler" şeklinde meal veriliyor. Buradan Allah'ın dinini zorlaştırma, bugünün şartlarında yaşanılmaz gibi gösterme mi anlaşılmalı? 2015.02.03 1397
37 Bir elçinin, aldığı mesajı teganni ile insanlara okuması alay konusu olmaz mı? Ayrıca hem Kur'an'ın hem de ezanın bu şekilde okunması dinin oyun ve eğlence şeklinde anlaşılmasına yol açmaz mı? 2015.09.10 1460
38 Bakara sûresi 9. ayette münafıklar için "Onlar Allah'ı ve müminleri aldatmaya çalışırlar" buyuruluyor. Allah için "aldatılmak" söz konusu olamaz. O halde bu ifade niçin kullanılmıştır? 2017.01.03 601
39 Hucurât sûresinin 7 ve 8. ayetlerinde "Allah'ın resûlünün aranızda olduğunu bilin" buyuruluyor. Buradaki "resûl" ifadesini Kur'an olarak anlayabilir miyiz? 2016.03.10 846
40 Kıraat farklılıklarının sebebi nedir? Aynı ayet farklı kıraatlarla mı nazil olmuştur? 2010.03.15 6275
41 İmkânı olanlar için Kur'an'ın Arapçasını öğrenip Arapçasından okumak farz mıdır? Bu durumda "imkân" nasıl belirlenir? Mesela daha önce İngilizce veya Almanca öğrenmiş biri için Kur'an Arapçasını öğrenmek yükümlülük haline gelmiş midir, yoksa meallerle idare edilebilir mi? 2010.09.29 13714
42 Geleneksel nesih teorisinde nesh edilen ayetlerin sayısı hakkında çok fazla ihtilaf var. Bunun sebebi nedir? Bir de Ebu Müslim el-İsfahani, Kur'an'da neshi kabul etmiyor. Bu görüşe katılıyor musunuz? 2011.02.15 12146
43 Kıraat ile tilavet arasında fark var mıdır? Varsa nelerdir? 2011.06.04 5734
44 Annem geçen yıl 8-9 ay Kur'an kursuna gitti. Ben sandım ki Arapçasını öğrenip Kur'an meali yapacaklar. Ama öyle değilmiş, Arapça kelimeleri okumayı öğrenmişler! Şimdi her gün hiç anlamadığı şekilde Kur'an okuyor. Meal okumasını söylüyorum, onu sanki Kur'an'dan ayrı bir şeymiş gibi görüp "Bu Kur'an'ı iyice bir öğreneyim, ondan sonra." diyor. Ne öğrendiğini sorduğumda cevap veremeyip sinirleniyor. Kurs hocaları da bu konulardan hiç bahsetmediği gibi her görüştüğünde yeni yeni cüzler verip bu şekilde okumayı bırakmamasını söylüyorlar. Annem gibi birçok insan bu şekilde Kur'an'dan uzaklaştırılıyor. Şimdi annem eğer mealinden hiç Kur'an okumadan ölürse bunun günahını görür mü ya da vebali kimlere kalır? 2012.03.16 10301
45 Ra'd suresi 21. ayette geçen Allah'ın koparılmamasını istediği bağ nedir? 2012.11.26 5385
46 Kur'an-ı Kerim'de birçok yerde geçen "yeşâu" fiilini başında bulunan "men" kelimesine nispet ediyor ve "gerekli gayreti göstermek" anlamında olduğunu söylüyorsunuz. Ancak Şûrâ suresi 52. ayette "men neşâu" yani "Biz emrettiğimizi" şeklinde geçer. Böylece ayet: "Biz emrettiğimizi doğru yola iletiriz" anlamına gelir. Niçin "şâe" fiilini sürekli "men" kelimesine nispet ederek anlam veriyorsunuz? 2013.07.17 6250
47 Bazı âlimler, "Kur'an'ı ağlamak için okuyun, ağlayamıyorsanız da kendinizi zorlayın" diyor ve delil olarak da bir hadis-i şerife dayanıyorlar. Kur'an'ı böyle bir amaç için okumak tavsiye edilebilir mi? 2014.02.11 4940
48 Âl-i İmrân sûresi 81. ayette geçen "kitap ve hikmet" ifadesindeki "ve" bağlacının Arapçada "ev" yani: "kitap ya da hikmet", "kitap yani hikmet" olarak çevrilmesi gerektiğini, çünkü kitap ile hikmetin aynı şey olduğunu söyleyenler var. Bu konuyla alakalı bir açıklama yapar mısınız? 2014.09.11 2726
49 Enbiyâ suresi 44. ayette şöyle buyuruluyor: "Hala görmüyorlar mı ki biz yerküreye geliyor, onu uçlarından eksiltiliyoruz." Bu ayetten kutuplardaki erimenin Allah'ın iradesi ile ve melekler tarafından getirildiğini anlayabilir miyiz, yoksa ayette başka bir mana mı kast edilmiş? 2015.02.10 1496
50 Nesih konusunu anlatırken "bir taslağı düzeltmek, temize çekmek" benzetmesi yapıyorsunuz. Bir taslakta düzeltilmesi gereken yanlışlar vardır; fakat Allah'ın önceki kitaplarda yanlış yapmış olması mümkün değildir! Peki, Allah niçin güncelleme gerektiren kitaplar göndermiştir? 2015.09.22 1154
51 Sâmirî "Ben onların görmediğini gördüm" (Tâhâ, 20/96) derken onların görmediğini söylediği şey nedir? 2017.01.26 281
52 Nur Suresinin 61. ayetinde yemek yenilecek evler sayılıyor. Ayetin başındaki "kör" ve "hastayı" anlıyoruz. Fakat "topal" niçin zikredilmiş, anlayamadık? Bir açıklık getirir misiniz? 2010.10.07 6713
53 Kur'an'ın bir zâhirî, bir de bâtınî manası var mıdır? 2013.11.18 4189
54 Ahzab Suresinin 6. ayetinde geçen "peygamber, mü'minlere kendi canında daha önce gelir" cümlesini nasıl anlamamız gerekir? 2010.10.01 4642
55 Birçok ayette geçen "ashabü'l-yemin" ve "ashabü'ş-şimal"dan kasıt nedir? 2011.03.04 4896
56 Fatiha sûresi kaç ayettir? Besmele bu sûrede ayet olarak sayılıyor, diğer surelerde sayılmıyor. İzah eder misiniz? 2011.06.07 11396
57 Âl-i İmrân suresinin 103. ayetinde Allah şöyle buyuruyor: "Allah'ın ipine sarılın, birbirinizden ayrılmayın." Bu ayette geçen "Allah'ın ipi" Kur'an-ı Kerim midir? Bazı internet sitelerinde bunun "cemaat" olduğu ifade ediliyor? Bir açıklama yapar mısınız? 2012.03.22 5128
58 Tekvîr suresinin 29. ayetinin meali "Alemlerin Rabbi olan Allah dilemedikçe siz dileyemezsiniz" şeklinde... Böyle bir meal doğru olur mu? 2012.11.28 7825
59 Müteşabih konusu anlatılırken bunlara "anlamı bilinmeyen, anlaşılmayan ayetler" denildiği söylendi. Ve örnek olarak da hurûf-u mukattaalar verilmiş. Peki, bizim hurûf-u mukattaaları nasıl anlamamız lazım? Bunlar anlamı bilinen ayetlerden mi? 2013.09.30 4484
60 Bakara suresi 106. ayette "Herhangi bir ayetin hükmünü yürürlükten kaldırır veya unutturursak onun yerine ya daha hayırlısını ya da onun benzerini getiririz." buyuruluyor. Ayette geçen "unutturulan ayetler" ifadesini nasıl anlamamız lazım? 2014.02.03 5444
61 Meşhur hocalardan biri "Sizin dininiz size, benim dinim bana" ayetinin artık geçerli olmadığını (!) söylüyor. Ayetlerin hükmü zamana göre geçerliliğini yitirir mi? 2014.09.12 4697
62 Nûr suresinin 33. ayetine ağız birliği etmişcesine aynı anlamı veriyorlar. Bu konuda bir açıklama yapar mısınız? 2015.02.17 2546
63 Kur'an'ı tarihsel bir kitap olarak görmenin ne zararı var? 2015.11.17 820
64 Enfâl sûresi 5. ayeti nasıl anlamalıyız? 2017.01.30 309
65 Maide Suresi 109. ayet, bizim durumlarımızın resullere bildirilmediğinin kesin delili midir? Yani Peygamberimiz şu anda bizim bütün amellerimizi görüyor mu? 2011.01.28 9366
66 Asr Suresi'ndeki "insan gerçekten zarar içindedir" ayetindeki "insan" kimdir? Buradaki "zarar"dan maksat nedir? 2010.05.15 5634
67 2010.10.26 13473
68 Bakara Suresinin 184. ve 185. ayetlerinde Allah "kim hasta ya da yolcu olursa tutamadığı günler sayısınca başka günlerde tutar" buyuruyor. Peş peşe iki ayette aynı cümleler var. Cenab-ı Hak gereksiz konuşmayacağına göre bunun sebebi nedir? 2011.02.25 8490
69 Kur'an-ı Kerim'in genelde mevlüt gibi yerlerde güzel sesle okunması Kur'an'ın musikiye çevrilmiş şekli olur mu? Hristiyanların kiliselerde koro halinde okudukları dua biçiminde Müslümanlar da tek kişilik musikiye çevirmiş olmuyorlar mı? Kur'an'da bunu yasaklayan bir ayet var mıdır? 2011.06.13 8883
70 Bakara sûresinin 212. ayetinde "Allah dilediğine hesapsız rızık verir." buyurulurken buradaki rızık boğazdan geçenler olarak mı anlaşılmalı, yoksa mal-mülk olarak mı? Bir de birey olarak mı toplum olarak mı? 2012.04.03 4929
71 Bakara 260. ayette kuşların parçaları mı, yoksa her kuş canlı olarak mı dağlara bırakılıyor? Bazı meallerde kuşların öldürülmediği yazıyor. Bu konuda bir açıklama yapar mısınız? 2012.12.24 6291
72 Bakara sûresi 286. ayette geçen "ısr" kelimesine ne anlam verilmelidir? 2013.09.10 3940
73 Bakara sûresinin 62. ayetini bugün itibarıyla nasıl anlamalıyız? 2014.02.06 5473
74 Beled suresinin 4. ayeti şu şekilde meallendiriliyor: "Şüphesiz ki biz insanı bir sıkıntı içinde yarattık." Buradaki sıkıntı kelimesi doğru mu tercüme ediliyor? Değilse ayetin doğru tercümesi nasıl olmalı? 2014.09.22 2856
75 İndirilen ayetlerle yaratılan ayetler arasında ilişki nasıl kurulur? 2015.02.23 1512
76 Tahrîm suresinin ilk ayetlerinin konusu olan Nebi aleyhisselamın Allah'ın kendisine helal kılıp onun haram kıldığı şey nedir? 2015.11.20 1303
77 A'râf sûresi 191-198. ayetlerde Allah'a eş koşulan varlıklar nelerdir? 2017.01.27 246
78 Yahudilerin kelimelesi tahrif ettiğini anlattınız. Bugün bazı İslami gruplar Kur'an'daki kelimelerin bazı lugavi anlamların, kök anlamları üzerinden Kur'an'a yeni yorumlar getiriyorlar. Mesela "salât aslında namaz değil; destektir!" gibi. Bu grupların Yahudilerden farkları var mı? 2016.01.21 872
79 Bakara sûresinin 76. ayetinde Tevrat'taki bilgilerin gizlenmesinden bahsediliyor. Mü'minlerin bu bilgileri delil olarak kullanması meselesini Bakara sûresinin 75-77. ayetleri bağlamında açıklar mısınız? 2010.05.22 5580
80 Âdetli kadınlar Kur'an okuyabilir, dua edebilirler mi? Hangi duaları edebilirler? 2010.01.16 26418
81 Biz Müslüman kardeşlerimize "Allah'ın kitabı Kur'an'ı okuyup anlamaya çalışın" dediğimizde bizlere "anlaşılmıyor" deniyor. Ve hemen örnekler verilerek bahaneler üretiliyor. Bunu nasıl aşabiliriz, nasıl cevap verebiliriz? 2011.02.28 4684
82 Meryem Suresi 45. ayette İbrahim aleyhisselamın: "Babacığım! Ben, sana Rahman'dan bir azap dokunmasından, böylece şeytanın dostu haline gelmenden korkuyorum" ifadesini açıklayabilir misiniz? İşlediğimiz günahların cezasını bu dünyada çektiğimiz zaman yani Allah'tan bir azap dokunduğunda şeytanın dostu mu olmuş oluyoruz? 2011.07.04 4051
83 Kur'an'ı anlamakla ilgili bir videonuzda "Kitap, yazılı bir şeye denir." demiştiniz. Peşinden de "Vahiy, kalbe yönelir." dediniz. Bu durumda "O kitabı indirdik." ayetini nasıl anlamalıyız? Yani vahiy gelirken mi yazıldı, yoksa Peygamberin kalbine mi yerleşti? 2012.04.12 4864
84 Günümüzde Allah'ın yarattığı ayetleri bilim adamları ortaya çıkarıyor. Ve bir mucize niteliğinde araştırmalar, ayetlerle birebir aynı, sizleri de destekler nitelikte. Peki, her zaman bilim ve Kur'an uyum içinde midir, yüzde yüz doğru denilen araştırmaları Kur'an'a onaylatmak doğru mudur? 2012.12.25 4255
85 Arapların anladığı şekilde ifade ettiğiniz "şey" kavramını anlamaya çalışırken bizim aklımızdan ve kalbimizden geçirdiklerimizin de "şey" olduğunu öğrendim. Bizim planladıklarımız böyle. Peki, Allah'ın planladıkları da "şey" kavramı içerisine girer mi? Yasin Suresi 82. ayet kapsamında açıklar mısınız? 2013.09.23 4178
86 Kur'an-ı Kerim'i ebced veya cifirle tefsir etmek doğru mudur? 2014.02.14 4266
87 Resûlullâh için Bakara 143. ayette geçen "şehîd" kelimesi "meşhûd" anlamına yani "örneğiniz olsun anlamına gelir" demiştiniz. Aynı kelime Mâide 117'de İsa aleyhisselam için de kullanılıyor: "Ben onlara şahittim." Buradaki "şehîd" kelimesine "örnek" manası vermediniz, "şahit" manası verdiniz. Aynı kelimeye niye farklı manalar verdiniz? 2014.10.13 2266
88 Furkan suresinin 30. ayetinde "(O gün) Elçi diyecek ki: Ya Rabbi! Benim kavmim bu Kur'an'ı kendilerinden uzak tuttular." Bu ayeti nasıl anlamalıyız? 2015.03.12 2075
89 Nisâ suresi 34. ayette geçen "kavvâm" ifadesini Muhammed Esed ve bazıları 'yönetici' olarak değil de 'gözetici' şeklinde meallendirmişler. Buna delil olarak da Nisâ suresinin 135 ve Mâide suresinin 8. ayetini delil getiriyorlar. Kur'an'ı Kur'an'dan anlamı metodunu da dikkate alırsak kavvâm kelimesine 'yönetirler' değil de 'gözetirler' anlamı vermek daha doğru olmaz mı? 2015.11.23 877
90 "Allah'a ve Resûlüne itaat edin" buyruğunda yer alan Resûl bugün için Kur'an ise o takdirde Allah'a nasıl itaat edeceğiz? 2017.02.09 316
91 Hucurat Suresinin ilk iki ayetini nasıl anlamamız gerekiyor? 2011.04.11 5051
92 Yunus Suresi 63. ayette "Allah'ın velilerine korku yok." deniyor. Korku yoksa "Öldükten sonra korku yok." anlamında mı kullanılmış, yoksa "Bu dünyada da tasasız, korkusuz olacaklar." anlamında mı? 2011.12.05 5317
93 Müzzemmil Suresinde Allah'ın bizlere gece kalkıp bir miktar Kur'an okumayı farz kıldığını anlıyoruz. Buradaki "kalk" emri, teheccüd namazındaki gibi "uykuyu bölüp de kalkmak" mıdır, yoksa işimizi bırakıp "Kur'an okumaya yönelmek" anlamında "kalk" mıdır? Yani gece girdiğinde uyumadan mesela yatsı namazından sonra Kur'an okusak bu farzı yerine getirmiş olur muyuz? 2010.11.08 6843
94 Bakara Suresinin 212. ayetinde "dünya hayatı, inkar edenler için süslendi" ifadesi kullanılıyor. Siz daha önce dünyanın da mü'minler için olduğunu söylemiştiniz. Halbuki bu ayette "dünya inkar edenler için bezendi" deniliyor. Açıklar mısınız? 2011.03.01 4052
95 Hocam, haklı olarak Kur’an'ı herkes açıklamamalı... Böyle olduğu zaman da bunu ahali yani avam öğrenmiyor. Kur'an'ı öğrenemediği için de bildiğini açıklayan kişiye güveniyor. Kur'an'dan kaçıp görmezden geliyor. Her şeyi, kendisine anlatan kişiye havale edip yaşamına devam ediyor. Böyle yaşayanların hükmü nedir? 2011.06.29 4359
96 Nahl suresinin 102. ayetinde "ruhu'l-kudüs" ibaresini Elmalılı Hamdi Yazır "Cebrail" diye açıklıyor, Muhammed Esed ise "ilhamdır" diyor. Hangisi doğru? 2012.04.09 7517
97 Huruf-u mukattaa ile ilgili olarak İbn Kesîr tefsirinde şöyle bir rivayet yer alıyor: Huruf-u mukattaaları -özellikle Elif Lâm Mîm'i- duyan bir grup Yahudi "Bu ümmetin ömrü 70 yıldır" demişler. Peygamberimiz de başka bir huruf-u mukattaa okuyup ümmetin bu kadar kısa ömürlü olmayacağını söylemiş. Bu rivayet sahih midir, zayıf mıdır, nasıl anlamak gerekir? 2013.01.10 6468
98 Müteşabih konusuna örnek gösterilen hurûf-u mukattaalar gibi "Allah'n eli", "Allah'ın yüzü" ifadelerini nasıl anlamamız gerekiyor? 2013.10.01 5004
99 En'âm suresinin 123. ayetini günümüz şartlarında nasıl yorumlarsınız? 2014.03.26 4096
100 Kur'an'ın Kur'an'la anlaşılmasına metoduna karşılık Kur'an'ı nüzul sırasına göre anlamaya çalışmayı değerlendirebilir misiniz? 2014.09.26 3057