Gelecekten haber veren ayetler kader açısından nasıl anlaşılmalı?
Süleymaniye Vakfı > Görüntülü Fetvalar > Kader Tarih: 18 Ekim 2016  
Soru: Önceki derslerde Allah'ın geleceği bilmediği (!) ile ilgili ayetleri işlemiştiniz. Rûm sûresinin başlarında Rumlar ve Perslerle ilgili gelecekten haber verilmektedir. Bunları açıklar mısınız?
Cevap: 
Facebook'ta PaylaşTwitter'da Paylaş
Kategorideki Diğer Fetvalar:
Sıra     Fetvaya ait soru Tarih    Okunma    
1 Hadîd suresi 22. ayette şöyle buyuruluyor: "Ne yerde ne nefislerinizde bir musibet başa gelmez ki biz onu fiile çıkarmazdan önce bir kitapta yazılmış olmasın. Şüphesiz bu, Allah'a göre kolaydır." Bu ayeti kader bağlamında nasıl değerlendirmek lazımdır? 2014.12.08 2475
2 İsrailoğullarının yeryüzünde iki defa bozgunculuk yapacaklarının önceden bildirilmiş olması ne anlama geliyor? Allah Teala İsrailoğullarının fesat çıkaracaklarından bahsediyor. Yani onlar istemeseler de bu fesadı çıkaracaklar, çıkarmama şansları yok. Hâlbuki fesat çıkarmak da haram. Şimdi bunu nasıl anlamamız lazım? 2014.12.13 2057
3 Uhud savaşında 70 sahabinin şehid olması üzerine Âl-i İmran suresi 154. ayette haber verildiğine göre bir kısım insanlar: "Bizim dediğimiz yapılsaydı ölmezlerdi" demişler. Allah Teala da ölecek olanların mutlaka öleceğini haber vermiş. Şimdi bu, kader olmuyor mu? 2014.12.22 1848
4 Allah emir vermeden hiç kimse bir şey yapamaz ise bu kadar cinayete, vahşete haşa Allah Teala mı izin veriyor? 2010.06.30 8395
5 Lokman suresi 34. ayet gereği yarın başımıza ne geleceğinin Allah tarafından "bilinmesi", bunların yani başımıza gelenlerin "belirlendiği" sonucunu doğurmaz mı? 2014.12.22 2360
6 Âmentüde yer alan kadere iman konusunu nasıl anlamalıyız? 2010.08.18 11573
7 Yüce Allah herhangi bir olayı, o olayın meydana gelmesinden hemen önce bir kitaba yazıldığını bildiriyor. Bedir savaşıyla ilgili olarak 3-7 sene içerisinde Müslümanların sevineceği, daha önce verilen söz olmasaydı alınan bu esirlerden dolayı başlarına büyük bir azabın geleceği bildiriliyor. Bu ayetlere göre Yüce Allah başımıza gelecek bir olayı o olay başımıza gelmeden hemen önce veya çok daha önceden de yazabilir diyebilir miyiz? 2015.01.06 2933
8 Hadîd suresinin 23. ayetini okuyan bir kişi "Nasılsa iş, olacağına varır!" anlayışı ile bir önceki/22. ayeti anlıyor. Bu iki ayeti birlikte izah eder misiniz? 2013.02.22 10958
9 Kader anlayışınız kafamdaki soru işaretlerini büyük oranda çözdü. Ancak şunu hala anlayamadım: Allah her şeye ölçü koyuyor. Bu ölçü aynı zamanda bir onay değil midir? Ayrıca olay olmadan önce Allah'ın "ol" demesine, onay vermesine gerek var mı? 2015.01.19 2232
10 Kimi zaman iki durum arasında kararsız kalıp Allah'a "Bana hayırlısını göster" şeklinde dua ederiz. Sonuç gerçekleştiğinde ise "Hayırlısı böyle imiş!" deriz. Bu durum, kader inancına uygun düşer mi? 2013.04.05 6919
11 İbrahim suresi 1. ayette mealen şöyle buyuruluyor: "Elif-Lâm-Râ. Bu Kur'an, Rablerinin izniyle insanları karanlıklardan aydınlığa, yani her şeye galip ve övgüye layık olan Allah'ın yoluna çıkarman için sana indirdiğimiz bir kitaptır." Buradaki "Allah'ın izni" kavramını açıklar mısınız? 2015.01.28 1617
12 Hadid suresi 22. ayeti kader açısından nasıl anlamamız gerekiyor? 2013.06.10 6812
13 İnsanı farklı kılan ve seçim yapmasını sağlayan şeyin ruh olduğunu öğrendik. Bu durumda ruhu da yaratan Allah olduğuna göre seçimleri bize bırakmış olması bir çelişki değil mi? 2015.02.25 2103
14 Sohbetlerinizin birinde Allah'ın bizi imtihan edeceği şeyleri önceden belirlemiş olabileceğini söylemiştiniz. Mesela Bedir'deki imtihanı 3 veya 9 yıl öncesinden haber verdiği gibi. Rabbimiz bizi her şey ile imtihan edeceğinden bahsediyor; varlık ile yokluk ile eşlerimiz ve çocuklarımız ile. Bu bağlamda bizim için imtihan olan eşlerimizi daha önceden belirlemiş olamaz mı? 2013.06.12 11060
15 Kaderi, kendi seçimimiz olmayan şeyler olarak tanımlayabilir miyiz? Mesela annemiz babamız kim olacak, dilimiz, ırkımız, dünyaya geleceğimiz ülkemiz kader olarak tanımlanabilir mi? 2015.06.03 2484
16 Kehf suresinde Musa-Hızır kıssasında geçen çocuğun ailesini kafir yapmasından korkulduğu için Allah tarafından öldürülme emri verilmişti. Peki, çocuğun ileride kafir olsa bile tevbe edip doğru yolu bulma ihtimali olamaz mı? 2013.06.18 6492
17 Bakara suresinin 255. ayeti genellikle "O (Allah) kullarının yaptıklarını ve yapacaklarını bilir" şeklinde tercüme ediliyor. Ayetin bu şekilde meallendirilmesi doğru mu, siz nasıl çeviriyorsunuz? 2015.06.02 1662
18 Kur'an-ı Kerim'de, dirildikten sonra olacak olaylar bize aktarılıyor. Bazı insanların konuşmaları söyleniyor. Allah bunları biliyor. Peki O, insanların ne söyleyeceklerini mi planlamış? Bunun kaderle alakası nedir? 2013.07.01 6930
19 Olasılıklar ve düşüncelerimiz birer "şey" midir? 2015.06.03 1418
20 Günümüze kadar gelmiş olan yanlış kader anlayışı, insanların geleceklerini bildiklerini iddia eden kahin, medyum ve sözde hocaların önünü açmakta değil midir? 2013.12.06 5305
21 Anlattıklarınızdan anladığım kadarıyla şer, Allah'tan gelmez. Peki, Âmentü'deki hayır ve şerrin Allah'tan olmasını nasıl izah edeceğiz? 2016.04.13 1352
22 "Hastalık çekenlerin çektikleri ızdıraplar günahlarına keffaret olur" derler. Bunun doğruluğu var mıdır? 2014.01.14 5570
23 Önceki derslerde Allah'ın geleceği bilmediği (!) ile ilgili ayetleri işlemiştiniz. Rûm sûresinin başlarında Rumlar ve Perslerle ilgili gelecekten haber verilmektedir. Bunları açıklar mısınız? 2016.10.18 454
24 Tâhâ suresinin 44. ayetinde Hz. Musa ve Harun'a hitaben: "Ona (Firavun'a) yumuşak söz söyleyin. Belki öğüt alır veya korkar" buyuruluyor. Bu ayet Allah'ın, Firavun'un bile iman etmesinden umudu vardır şeklinde mi anlaşılmalı, yoksa Allah, Musa aleyhisselama gerçekleşmeyecek bir şeyi bilerek mi söylüyor? 2015.06.04 2045
25 Kaderle ilgili olarak birçok soru işaretini dersleriniz sayesinde çözdüm. Yalnız Tevbe suresinin 51. ayetinde "Allah'ın yazdıklarından başka başımıza hiçbir şey gelmez." buyuruluyor. Bu ayeti lütfen açıklar mısınız? 2014.03.28 13426
26 En'âm suresi 59. ayet ve Yunus suresi 61. ayetlerde özetle ne yaş ne kuru zerre ağırlığında, ondan küçük veya ondan büyük hiçbir şey yoktur ki kitab-ı mübîn'de bulunmasın buyuruluyor. Burada kitap ile kast edilen Levh-i Mahfuz ise bu, bize mübîn değil. Eğer Kur'an ise peki, Kur'an'da bu kadar detay var mı? 2014.10.23 3654